Winkels proberen interactieve touchscreens

door Redactie. Over marketing met de tags , . 5.677 keer bekeken.

winkels proberen interactieve touchscreensStenen winkels houden steeds meer rekening met de consument die van online winkelen houdt. En steeds meer webwinkels houden rekening met de consument die ook nog door de ouderwetse winkelstraat loopt. Beide partijen komen elkaar tegen in de grote touchscreens die in stenen winkels staan en waarmee je online kan shoppen.

Het winkelen in de stenen winkelstraat is niet voor iedereen weggelegd. Argumenten als ‘te druk’, ‘opdringerige medewerkers’, ‘niet genoeg aanbod’ of ‘geen tijd’ zijn voor veel mensen aanleiding om de winkelstraat te mijden en liever online hun bestellingen te plaatsen. Maar zij die louter online winkelen lopen daarmee wel de voordelen mis die het offline winkelen met zich meebrengt. Zoals gerichte service, het kunnen passen van kleding en het kunnen uitproberen van artikelen.

“Mooie retail-toekomst!”
Om de offline en de online winkelwereld zo goed mogelijk te combineren, hebben een aantal winkels in Amerika een paar maanden geëxperimenteerd met een tv-achtig interactief scherm in de stenen winkel. “We staan op de grens van een erg mooie retail-toekomst”, aldus Michelle Tinsley, de algemeen directeur retail bij Intel, dat de core processor levert voor de schermen die worden gebruikt door onder andere Macy’s, Coca-Cola, Adidas en homeshopping-kanaal HSN.

Niet langer heen en weer lopen
Warenhuisketen Macy’s heeft een kiosk opgezet met een 40 inch groot scherm waar consumenten producten kunnen zoeken en selecteren in verschillende categorieën en van verschillende merken, zonder dat ze van toonbank naar toonbank hoeven te lopen. “Het is vooral bedoeld voor die klant die een warenhuis binnenloopt maar het liefst alleen shopt, in plaats van naar een toonbank te lopen en om hulp te vragen”, aldus een woordvoerder van Macy’s.

Offline passen, online kopen bij Adidas
Adidas heeft in een van de winkels die het heeft in Londen een grote virtuele ‘schoenenmuur’ geplaatst en zag in twee weken de verkoop van een voetbalschoen die via de muur te bekijken is met 500% stijgen. De virtuele schoenenmuur bevat een groot touchscreen-scherm en wordt vergezeld van een rek met ‘dummy shoes’ die klanten kunnen uitproberen om te kijken of de bekeken schoen hen wel past.

In de virtuele schoenenmuur krijg je niet alleen een schoen op een mooie manier gepresenteerd, ook valt er te lezen en te zien hoe het ontwerp van de schoen tot stand is gekomen en zie je in een oogopslag de prijs en de beschikbare maten. Ook wordt er een Twitter-feed getoond die laat zien wat andere klanten zeggen over de verkochte schoenen.

Chris Aubrey van Adidas ziet de muur als een ‘eindeloos gangpad’ dat consumenten toegang geeft ‘tot het breedste scala aan producten dat we kunnen aanbieden’. Dit omdat het nu niet langer meer is gebonden aan de grootte van het fysieke magazijn waar zoveel stenen winkels mee te maken hebben.



Touchscreen niet alleen voor stenen winkels
Ondanks de (succesvolle) experimenten met de touchscreens in stenen winkels als die van Macy’s of Adidas, hoeft het daar niet bij te blijven. Homeshopping-kanaal HSN is er bijvoorbeeld ook mee aan het experimenten en zij zijn overal behalve offline actief. Het heeft een bijna vijf meter groot interactief touchscreen ontwikkeld waarbij passanten een virtuele pizza kunnen maken met behulp van chefkok Wolfgang Puck, die daarbij uiteraard zijn producten gebruikt die via het shoppingkanaal verkocht worden.

HSN heeft nog geen concrete plannen voor de locatie van de virtuele muur, maar het denkt dat het succesvol zou kunnen zijn in drukke, bruisende plekken als luchthavens, winkelcentra, festivals of zelfs filmpremières.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties