menu

Winkels bang dat we schoenen online kopen

Winkels vrezen dat mensen online schoenen kopenStenen winkels zijn bang dat mensen steeds vaker online hun schoenen kopen. Zo blijkt uit een onderzoek in de schoenenbranche. Om de online schoenen verkoop het hoofd te kunnen bieden veranderen ze daarom de strategie.

Succes online schoenenwinkels niet te negeren
Het lijkt een persbericht uit, pak em beet 2005 of zelfs ouder. Want met de huidige successen van Zappos, Zalando, Omoda en Asos is het duidelijk dat men al een tijdje zijn schoenen online koopt. Toch zijn het de resultaten en antwoorden van een onderzoek dat is uitgevoerd in april, en deze week is gepubliceerd door Van Es Marketing Services in het Marketingrapport Schoenenzaken 2011. Wij kwamen het bericht tegen op Fashion United.

Online schoenenwinkels adverteren offline
Niet alleen de concurrentie groeit. Ook de professionaliteit en de wijze waarop online schoenenwinkels de doelgroep naar zich toe weten te trekken. Zo zijn er op TV en de radio meer reclames te horen van online webwinkels, dan de traditionele markt aan schoenenzaken. Grote webwinkels hebben soms enorme investeerders achter zich staan en kunnen prima een jaar investeren om een marktaandeel te veroveren. Dit aandeel komt regelmatig bij de kleine detaillisten uit de binnenstad vandaan. Online schoenen kopen is niet alleen meer weggelegd voor die trendgevoelige vrouw die iets aparts zoekt, maar is net als in de kledingbranche meer een vorm van gemak en gewoonte geworden.

De markt moet (er wat) mee. Zoveel is duidelijk.
Grotere ketens die kunnen investeren, maken ook de stap. Ziengs, Dolcis, Scapino, en Van Haren verkopen allemaal inmiddels ook online hun schoenen. Zaken die niet zelf online willen of kunnen verkopen richten zich minder op het verkopen van schoenen op zich, maar specialiseren zich met een bepaald assortiment of doelgroep. Ze zijn bang dat online de prijzen en marges te veel onder druk komen te staan en kunnen niet tegen de kapitaalinjecties van de grote jongens op. Ze zullen zich sterker gaan profileren op het gebied van vakkennis, persoonlijk contact, service en klantgerichtheid, zo blijkt uit het onderzoek.

Belangrijke aandachtspunten zijn onder andere nieuwe media toepassingen, traffic genereren naar de winkel en zich duidelijk profileren met het assortiment, de doelgroep, vakkennis en service. Meer dan ooit zal de detaillist snel en alert moeten anticiperen en reageren op nieuwe trends en ontwikkelingen.

Gevolgen kredietcrisis
Niet alleen de online schoenenverkoop, maar ook de kredietcrisis wordt nog steeds als remmende factor op de omzet ervaren. Een op de vier noemde de kredietcrisis zelf als reden voor een omzetdaling. Dertien procent geeft aan dat de consument prijsbewuster en kritischer is geworden en dat de toename van goedkope schoenen negatieve gevolgen heeft voor hun zaak.

Een op de drie ondernemers is een andere koers gaan varen. De meest voorkomende aanpassingen zijn het inkrimpen en aanpassen van het assortiment, waarbij de luxe schoenen plaats moeten maken voor een goedkoper assortiment. Er wordt minder voorraad aangehouden en minder verschillende merken. Ook wordt er meer druk uitgeoefend op het zelf goedkoper inkopen, en op het nastreven van een goede klantrelatie. Tot slot zijn specialisatie, en het zelf opzetten van een webwinkel als veel voorkomende veranderingen genoemd.

Ook wordt er simpelweg bezuinigd. Als er minder mensen een winkel binnenstappen, er minder per klant verkocht wordt en de marge per verkoop zakt, moeten de kosten omlaag. Zo simpel is het. Het marketing en reclame budget blijft vrijwel gelijk maar de voorraad en het personeelsbestand zullen krimpen.

Cijfers nog positief
De angst van schoendetaillisten resulteert vooralsnog niet in negatieve omzetresultaten voor de branche. Vorig jaar werd een omzetstijging van bijna 6 procent gerealiseerd en in het eerste kwartaal van dit jaar werden afgesloten met een kleine plus van 0,5 procent. Kinder- en damesschoenen realiseerden omzetstijgingen van respectievelijk 3 en 4,3 procent in het eerste maanden van 2011, zo blijkt uit gegevens van CBW-Mitex.

Het onderzoeksbureau baseert de conclusies op antwoorden van 200 ondernemers met samen 357 schoenenzaken in Nederland. Het merendeel van de respondenten (86 procent) was directeur of eigenaar van de zaak. Het Marketingrapport Schoenenzaken 2011 is voor 695 euro verkrijgbaar via Marktdata.nl.

Tags

Reacties