menu

Winkeldiefstal versus online fraude

De winkeldiefstal in Nederland neemt toe. En webwinkels worden regelmatig de dupe van fraude. Wie ondervindt er de meeste schade van diefstal, webwinkels of de traditionele offline bedrijven?

Het aantal winkeldiefstallen is in Nederland het afgelopen jaar fors gestegen. Dit blijkt uit de diefstalbarometer van het Engelse onderzoeksbureau Centre of Retail Research. Nederland behoort hiermee tot de koplopers van Europa: alleen in Turkije, Tsjechië en Hongarije wordt meer gestolen. Detailhandel Nederland verwacht dat de totale schade door winkeldiefstal dit jaar uitkomt op 355 miljoen euro.

Webwinkels kennen hun eigen vorm van diefstal. Ze worden steeds vaker de dupe van fraude. Consumenten bestellen goederen online en betalen deze met hun creditcard, maar laten deze betaling vervolgens na ontvangst van de goederen weer terugdraaien door de credticardmaatschappij. Onterechte creditcard afschrijvingen kunnen immers teruggestort worden, en dus claimen de fraudeurs producten nooit besteld noch ontvangen te hebben. Webwinkeliers kunnen vaak niet bewijzen dat de klant het product wel degelijk besteld en ontvangen heeft en draaien voor de kosten op. Ook wordt er soms betaald met frauduleuze passen of bestellen fraudeurs producten op niet bestaande adressen.

Zowel traditionele offline winkels als webwinkels kennen dus de zwakke plek van diefstal. Maar voor wie is deze zwakke plek nu het grootst? Oftewel, ondervinden webwinkels of offline winkels het meeste schade van diefstal? Door het ontbreken van een live contactmoment met de klant en de grotere anonimiteit van shoppers op het internet wordt vaak aangenomen dat webwinkeliers een groter risico lopen door de klant belazerd te worden. Om erachter te komen of dit het geval is zullen we ons moeten verdiepen in de cijfers.

Volgens de cijfers van Detailhandel Nederland telt ons land 80.000 actieve ondernemingen in de detailhandel. Dit zijn ondernemingen die de verkoop van producten aan de consument als belangrijkste activiteit hebben. Wanneer we dus simpelweg kijken naar de schade door winkeldiefstal per onderneming en de 355 miljoen schade delen door 80.000 dan komen we uit op een bedrag van €4437,50 per onderneming.

De schade die webwinkels lijden door fraude schat de thuiswinkelorganisatie dit jaar op 90 miljoen euro. Diezelfde thuiswinkelorganisatie stelt het aantal webwinkels in Nederland op 20.000.  Per webwinkel betekent dit dus een schade van €4500,-.  

Terwijl webwinkels dus vaak kwetsbaarder geacht worden voor diefstal door de consument lijden offline en online bedrijven vrijwel evenveel schade. 

Hierbij moeten we wel vermelden dat niet elke winkel of webwinkel evenveel te lijden heeft onder diefstal. Sommige producten worden vaker gestolen dan anderen. Zo zijn bijvoorbeeld cd’s, dvd’s en cosmetica populair bij dieven. Een gemiddelde per onderneming is daarom wellicht niet realistisch, maar omdat hetzelfde het geval is in zowel de online als de offline branche is de vergelijking wel degelijk geldig.

Een andere aantekening is die van de totale omzet van beide branches. Daar de totale omzet van de offline detailhandel groter is dan die van de Nederlandse ecommerce branche is de schade voor offline ondernemingen wellicht relatief kleiner.

 

Tags

Reacties