menu

‘Wil je groei? Kies internationale ecommerce!’

Cisco voorspelt grote groei internationale ecommerceDe omzet die behaald wordt uit ecommerce zal de komende jaren blijven groeien. Jaarlijks zal dit gebeuren met ongeveer 13,5% per jaar tot 1,4 biljoen dollar in 2015. Een groot gedeelte hiervan is afkomstig van de internationale groeikansen van webwinkels. Een schatting van Cisco Systems Inc. die 32 ondernemers van grote internationale webwinkels interviewde.

Internationale ecommerce
De afdeling Economics & Research Practice van Cisco onderzocht (pdf) wat de blokkades en kansen zijn van het verkopen in verschillende landen. Tijdens dit onderzoek kwamen zij tot de conclusie dat de internationale verkoop een van de grootste groeikansen is voor webwinkeliers, en dat webwinkels die momenteel hiermee bezig zijn, kunnen bijdragen aan een enorme groei voor de branche.

groei ecommerce volgens cisco

Traditionele winkels, die nog niet met deze ontwikkelingen bezig zijn, zullen het in de komende jaren gaan afleggen tegen bedrijven die wel inzetten op deze wereldwijde trend. Bron: Goldman Sachs Research verwachtingen, 2010 in combinatie met Cisco IBSG Research & Economics Practice, 2011.

Huidige markten blijven wel domineren
Met je webwinkel internationaal gaan verkopen kan zeker hoofdpijn bezorgen, maar de potentie is enorm en is eigenlijk het risico wel waard. Zo geeft Cisco aan. Want alhoewel de VS, VK en Japan samen goed zijn voor zeker de helft van de totale ecommercemarkt in 2015, zullen landen als Spanje, Brazilië, China, Rusland en Mexico in de jaren naar 2015 groeien met ongeveer 26% of meer per jaar.

Stappenplan
Voor een webwinkel ook in het buitenland succes kan hebben zal het eerst goed onderzoek moeten doen naar welke landen en markten ze in dit land willen gaan bedienen. Een belangrijke graadmeter hiervoor is de omzet die er nu al behaald wordt. De ecommerce infrastructuur, zoals internet capaciteit, bezorgdiensten en betalingsoplossingen spelen hierbij een grote rol. Het huidige niveau van de ecommerce in het doelland kan hiervoor al snel als goede indicatie dienen.

Belangrijk is het om elk land uniek te bedienen. Door goed te kijken naar de lokale cultuur, wetgeving en gewoontes zul je bij elk land je aan moeten passen aan de lokale gewoontes van de markt. Het hoofdkantoor kan bijvoorbeeld centraal zorgen voor de techniek, navigatie of branding van het merk, maar voor de levering, betalingsopties, marketing en aftersales zul je je echt in elk land zelf moeten verdiepen om er werkelijk een succes van te kunnen maken.

Een voorbeeld die Cisco bijvoorbeeld noemt is dat in Frankrijk mensen liever niet met hun creditcard betalen. Betalingen via een debitcard of PayPal zijn in dat land veel populairder. Ook willen mensen daar liever niet dat het pakketje thuisbezorgd wordt maar is het in Frankrijk de geowoonte dat je het ophaalt bij een afleverpunt in de omgeving. Het inhuren of in dienst nemen van lokale expertise is dus een vereiste om internationaal een succes te kunnen maken.

En voor webwinkels die graag een goede sterke partner zoeken die kan adviseren en ondersteunen bij deze groei, ziet Cisco uiteraard een mooie rol voor zichzelf weggelegd.

Tags

Reacties