menu

“Wij voeren continu dialoog met leveranciers”

Ace Jewelers - Alon Ben JosephWij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Deze keer de ervaringen van Alon Ben Joseph, CEO van Ace Juweliers. Een juwelierszaak met artikelen uit het hoogste segment. Een branche waarin nog steeds flink te winnen valt op het gebied van ebusiness.

Ace Juweliers en Alon Ben Jospeph in het kort Alon Ben Joseph

Alon Ben Joseph is CEO van de Ace Juweliers Groep. Een familiebedrijf met enkele vestigingen in Amsterdam en, nu ongeveer twee jaar, ook een eigen webshop AceJewelers.com. Twinkle Magazine interviewde Alon Ben Joseph snel na de start van deze webwinkel en vroeg hem naar zijn ambities. Nu twee jaar later waren wij benieuwd hoe hij nu denkt over de kansen en ontwikkelingen van ecommerce en zijn bedrijf.

 
“V: Kun je iets meer vertellen over je eigen passie voor e-commerce? 
 
A: Ik heb sinds mijn jeugd een passie voor techniek, vandaar dat ik ook gek ben op mechanische uurwerken. Maar als kind speelde ik al met Atari, eerste Nintendo, floppy disks, inbellen met modem, BB Fora, etc. Maar ik zeg altijd: Boys with toys, we zijn gewoon gek op technologie.? Die interesse was er altijd al, “het nieuwe” en het innovatieve trok mij altijd al… Passie is moeilijk uit te leggen, het is een gevoel… 
Alleen mensen die hetzelfde hebben kunnen echt begrijpen wat je beweegt…
 
V: Nu dus met je eigen webwinkel. In het interview van Twinkle Magazine staat dat jullie online de primeur hadden voor horloges van de merken als Gucci, Longines, Lusogold en Rado. Heeft dat veel voor de start van de webwinkel betekend?
 
A: Tot en met 2009 was er heel veel weerstand van de merken uit onze branche. Wij zijn al in 2007 begonnen met het oprichten van de werkmaatschappij van AceJewelers.com en zijn al in 2008 begonnen met bouwen. Echter, het belangrijkste was om de merken mee te krijgen. Wij zijn een geauthoriseede dealer van alle merken die wij verkopen en doen alles al ruim 35 jaar in goede harmonie met de merken. Dus dat de eerste merken met ons mee gingen was cruciaal en het was geen makkelijk weg die bewandeld werd. Ondanks dat de EU-wetgeving inmiddels voor de luxe-industrie ook al veranderd is, zijn nog lang niet alle merken om en voeren wij een continu dialoog met de merken om ze te overtuigen van de toegevoegde waarde van eBusiness.
 
V: Hiervoor heb je mede de nieuwe organisatie ILEA opgericht. Bestaat deze organisatie nog? 
 
A: ILEA, International Luxury Ecommerce Association, bestaat nog zeer zeker. Jurrien Kerstholt en ik hebben in 2009 ILEA opgericht als een non-profit organisatie om als een soort platform, denktank, te fungeren. Voornamelijk om ontwetendheid en angst weg te nemen voor eCommerce/eBusiness in de luxe-industrie.
 
Omdat we zo druk zijn met onze eigen snel groeiende, bedrijven, is het er een beetje bij ingeschoten. We hebben wel geprobeerd om de eerste ILEA Summit aan het eind van 2010 te laten plaatsvinden, maar we hadden net niet genoeg sponsoren kunnen vinden. We willen het wel weer proberen in 2011. We geloven nog steeds dat ILEA toegevoegde waarde kan bieden. De website is altijd als placeholder bedoeld en we gebruiken een ILEA LinkedIn Group als het hart van de club. Momenteel telt de groep 344 leden vanuit de hele wereld en er wordt naar mijn mening aardig wat kennis gedeeld. Mochten mensen zin hebben om ons te helpen, heel graag, we kunnen alle ideeen en handjes gebruiken.?
 
V: Ik zie dat de webwinkel zelf qua opmaak maar weinig lijkt te zijn veranderd. Had de webdesigner in een keer raak geschoten? 
 
A: Het klopt inderdaad dat de De Nieuwe Zaak in een keer raak heeft geschoten met hoe wij wilden dat onze eBoutique eruit zou te komen te zien. Dus daar hoeven we gelukkig weinig aanpassingen voor door te voeren. Wij hebben in de afgelopen 22 maanden wel heel veel geinvesteerd in technologie, SEO-upgrades en gebruikersvriendelijkheid. Cosmetisch wat aan de voorkant te zien is: testimonials, social media buttons, aanpassing van verzendkosten, toevoeging van betaalmethodes, navigatie, meer productgroepen, real-time diamantvooraden, nog meer beeldmateriaal en video’s. Maar we kunnen concluderen dat wij zeer tevreden waren met de vertaling van De Nieuwe Zaak van onze droom.
 
V: Hoe ziet de markt van online juweliers er momenteel uit? Ik kom in Nederland, in vergelijking tot het buitenland, niet veel grote merken of spelers tegen in de juwelenbrache. Zie ik ze gewoon over het hoofd?
 
A: Je ziet niet veel over het hoofd denk ik. Wij waren de eerste geauthoriseerde juwelier in Nederland met een eBoutique in het luxesegment. Landelijk zijn een aantal partijen druk bezig zoals wij vernemen, maar er is volgens mij nog geen collega die in het hoogste segment de volledige collecties uit de winkels ook daadwerkelijk online verkoopt. Internationaal zijn ze in Amerika en Engeland welk actiever, maar in Europa kan het naar mijn mening beter. Wij denken dat het belangrijk is voor luxe retailers te investeren in eBusiness, aangezien het goed is voor de hele branche. Dat is ook een van de redenen voor het oprichten van ILEA, om meer bewustwording te creëren.
 
V: Wat zijn afgelopen twee jaar de hoogte (en/of diepte)punten geweest van de webwinkel?
 
A: De dieptepunten waren de harde gesprekken van onze partners (lees: leveranciers) en dieptepunt is nog steeds dat sommige merken niet geloven in eBusiness en dus geen medewerking verlenen. Gelukkig waren er heel veel hoogtepunten. Behalve dat we de eerste waren met een luxe juweliers eBoutique in Nederland, waren er nog veel meer primeurs:
 
 Maart 2009: AceJewelers.com live.
 Apil 2009: Itay Noy Watches exclusief in Europa.
 Mei 2009: Nieuwe productgroep – Zonnebrillen
 July 2009: Wereldwijd eerste juwelier met Augmented Reality.
 Augustus 2009: Enige in de wereld die door IWC is geauthoriseerd voor online verkopen.
 Oktober 2009: Enige in de wereld die Baume & Mercier online mag verkopen.
 November 2009: Implementatie Authus technologie. 
 Maart 2010: Nieuwe productgroep, diamanten met real-time voorraad.
 
V: Je verwachtte in 2014 vijf miljoen euro omzet via de webwinkel te kunnen realiseren. Hoe ziet de situatie er nu uit? 
 
A: Eigenlijk zijn onze doelstellingen en dromen niet veranderd sinds de oprichting. Wij zijn heel tevreden over hoe de afgelopen 2 jaar zijn verlopen en we liggen zelfs iets voor op onze zelfbedachte prognoses en verwachtingen. Wij zijn zeer positief ingestemd en daarbij hebben wij nog meer lol dan we dachten. We hebben nog steeds hetzelfde team, een paar collegae werken meer uur in de week en we blijven samen met De Nieuwe Zaak continue vernieuwen! 
 
V: Wat zijn volgens jou de ontwikkelingen van de Nederlandse ecommerce branche? Wat zijn volgens jou opkomende trends en ontwikkelingen?
 
A: Ik denk dat we in Nederland met ze allen best trots mogen zijn wat we al behaald hebben. Daarbij denk ik dat dit pas de tip van de ijsberg is en we nog hele mooie tijden tegemoet gaan met ze allen! We horen natuurlijk al jaren dat mCommerce HET helemaal wordt en ik denk dat we eind 2011 gaan zien dat mCommerce toch de spelregels iets zal gaan doen veranderen. 
 
Daarbij wacht iedereen om te zien wat de beursgangen van: Groupon, LinkedIn, Facebook, Twitter, etc gaan brengen. Tot slot denk ik dat iedereen Augmented Reality onderschat met wat het kan doen voor eBusiness, denk dat deze technologie heel belangrijk wordt voor conversie, vooral als mCommerce echt doorbreekt! 
 
Zie de website van het bedrijf zelf voor meer informatie over Alon Ben Joseph en Ace Juweliers.

 

Tags

Reacties