menu

Wij verklaren de oorlog aan dode webwinkels!

Wij verklaren de oorlog aan dode webwinkels!Gisteren was het weer eens zover. Een krant heeft ontdekt dat webwinkeliers het óók moeilijk hebben in het Noorden. Je winkeltje online zetten, is daar niet (langer) de oplossing voor de retail! Heeft de krant gelijk of is er meer aan de hand? Wij legden even de cijfers bij elkaar.

Het krantenartikel kent helaas een twijfelachtig onderzoek en zoals Wouter Hol al terecht bijdraagt bij ons blogje zitten er namen tussen waarvan je je kunt afvragen of ze wel vallen onder de noemer ‘webwinkel’. Zo zijn er zeker meer. Wij onderzochten eerder de markt en kwamen toen op het getal zeventigduizend webwinkels voor Nederland. Nog steeds een mooi aantal waar dan ook een paar leuke pareltjes tussenzitten!

Die pareltjes doen het goed en daar zijn wij als branchefan dan ook bijzonder trots op. Thuiswinkel.org onderzocht dat we afgelopen jaar richting de 14 miljard euro omzet gaan en dat zijn best wel mooie cijfers. 14 miljard op 70.000 webwinkels betekent bijna twee ton omzet per webwinkel. En dat in een branche waarin veel zolderkamer- en garageondernemers opereren, dat is al snel een leuke business. Er komen dan ook geregeld leuke nieuwe namen bovendrijven.

Zonder top 100 weinig ecommerce-omzet in Nederland
Helaas is het wat minder rooskleurig als we de top100 van Twinkle even wegdenken. Van de 14 miljard euro blijft dan niet veel meer over. In 2013 was de totale omzet nog €10,5 miljard waarbij de top100 €8,8 miljard voor haar rekening nam en het was het zoveelste jaar op rij waarin de top100 een groter aandeel kreeg. Kans is groot dat door de nieuwe berekening van Thuiswinkel.org in 2014 het verschil over dat jaar wel groter wordt (Twinkle100 cijfers over 2014 zijn nog niet bekend) maar dat de top100 ruim tachtig procent van de totale omzet voor hun rekening nemen mag duidelijk zijn.

Jan Modaal verdient meer dan gemiddelde webwinkelier
Dat zou betekenen dat we nog geen 2,8 miljard euro overhouden voor de afgerond overige 70.000 webwinkels. Omgerekend zo’n 40.000 euro per webwinkel wat nog wel als veel geld klinkt, maar het is nog maar omzet. Dus de kosten van inkoop, verzending, verpakking en marketing moeten er allemaal nog vanaf. Bij een gemiddelde winstmarge van zo’n twintig procent zou de doorsnee webwinkelier van Nederland dus op jaarbasis zo’n 8000 euro verdienen. Geen leuk idee als je bedenkt dat Jan Modaal ruim dertigduizend euro per jaar of 1700 euro netto per maand verdient.

Is het echt zo erg gesteld met het inkomen uit de branche? Want wat de krant terecht opmerkt is dat dode of inactieve webwinkels niet zo snel worden opgeruimd. Er zijn misschien wel 70.000 webwinkels, maar gelukkig hoeven er niet zoveel mensen van gevoed te worden in de zin van dat de eigenaar werkelijk verwacht dat zijn online kindje ook echt van betekenis kan zijn. Het overgrote deel heeft de webwinkel er maar bij. Wordt er niets verkocht dan is er geen vuiltje aan de lucht en mocht dat wel zo zijn, dan is die kans op dat extra zakcentje alleen maar meegenomen. Een leuk tijdverdrijf dus, zonder dat het enig invloed heeft. Vanuit de webwinkelier een logische gedachte, al maakt dat het – volgens ons – voor de branche als geheel niet minder erg.

Negatief invloed op imago van webwinkels
Vergelijkbaar met e-mail is een webwinkel eigenlijk te goedkoop geworden, waardoor er te lang mee wordt doorgerommeld. En dat creëert indirect toch een schadelijke invloed op de markt. Partijen zoals bijvoorbeeld CCVshop, Luondo of Mijnwebwinkel die door het aanbieden van een gratis webwinkel trots naar buiten kunnen brengen dat ze tienduizenden webshops ondersteunen, helpen misschien een paar mensen echt aan werk, maar bevuilen ook het internet en daarmee indirect de gehele branche. Want die krijgt daar een niet al te best imago van. Zie er maar eens even een lening mee te krijgen bij de bank, probeer kapitaal op te halen bij een investeerder of vertel zelfs maar over je beroep als webwinkelier op een gemiddelde verjaardag. Ze lachen je uit. ‘Webwinkelier’ is een hol begrip. De indruk bij het algemene publiek is misschien nog vrij neutraal maar zodra er een Cor Molenaar 2.0 opstaat die ons haarfijn kan uitleggen dat het einde van de webwinkel óók nabij is, zal ook deze vorm van retail zijn borst mogen natmaken…

Droevige krantenkoppen zijn misschien het duidelijkste signaal, maar ook de invloed op mensen en hun gevoel van veiligheid of betrouwbaarheid van de branche of qua bevuiling van zoekmachines, startpagina’s et cetera zitten deze onnodige lege omhulsels de markt toch gewoon in de weg. En dat is iets waar wij, als branche-ambassadeurs, in ieder geval minder blij mee zijn. Want als groeiende webwinkelier wil je gewoon dat een bankmedewerker je geld leent, dat je in Google niet tussen nietszeggende resultaten staat, en dat je op een verjaardag wordt toegejuicht. Toch?

Bij dezen verklaren wij dan ook de oorlog aan de onnodige webwinkel en wij zullen niet rusten tot het aantal webwinkels klein genoeg is geworden om op zijn minst gemiddeld gezien minimumloon te kunnen verdienen. Met als ultieme droom om uiteindelijk Jan Modaal in te halen. Het betekent dat we om te beginnen het aantal webwinkels in Nederland gaan halveren. Weg met elke dode, lege, treurige, lelijke en inactieve webwinkels. Help jij ons mee?

Tags

Reacties