menu

Wie wint de oorlog om ict-personeel?

Werkgevers staan te springen om ict’ers, en niet alleen in de digitale sector. Met name b2b-bedrijven krijgen hun vacatures moeilijk vervuld. Terwijl zij hen misschien wel het hardste nodig hebben, stelt recruiter Michael van Leeuwen: “Juist daar zit nu de uitdaging en groei voor programmeurs.”

Door vergevorderde digitalisering blijft de vraag naar softwaredevelopers, appmakers en systeemontwikkelaars in alle sectoren toenemen. Vorig jaar was 50 procent van de ict-vacatures moeilijk te vervullen, aldus het UWV. In 2016 ging dit nog om 36 procent.

Business-to-business-bedrijven in het bijzonder hebben behoefte aan softwarebouwers. Dat is niet zo gek, nu deze tak meer dan voorheen inzet op geavanceerde webshops en bijbehorende technologie om producten aan de (zakelijke) man te brengen. Onderzoek van Frost & Sullivan voorspelt dat over twee jaar b2b ecommerce wereldwijd maar liefst 6,6 biljoen dollar zal genereren. Daarmee laat het de consumentenmarkt ver achter zich, die in datzelfde jaar wordt geschat op 3 biljoen dollar – nog niet eens de helft van haar zakelijke tegenhanger.

‘B2b saai? Niets is minder waar’

B2b is booming en de groeiende focus op online vraagt om vakkundig personeel. Dat bedrijf en ict’er elkaar niet vinden, heeft meerdere redenen. Bedrijven krijgen te weinig reacties of de paar reacties die ze ontvangen sluit niet aan bij de gevraagde competenties, zo blijkt uit hetzelfde UWV-onderzoek. Maar er is nog een reden. Voor jonge afgestudeerde programmeurs heeft deze tak van bedrijven namelijk een saai kantoorimago. Wanneer de hippe startups voor je in de rij staan, waarom zou je dan voor een verhandelaar in boormachines werken?

“B2b is saai en B2C is spannend, dat wordt aangenomen. Maar niets is minder waar.” Michael van Leeuwen is recruiter voor Sybrand’s Place, de digitale tak van bouwleverancier Stiho. Aan hem de taak het optimale e-commerceteam samen te stellen. “Het lukt ons tot op heden nog wel om ict-functies te vullen, maar je merkt wel dat het steeds moeilijker wordt.”

Als werkgever moet je flexibel zijn

Op een vacature ontvangt hij zo’n twintig tot honderd reacties. Bij honderd of meer reacties gaat het veelal om kandidaten uit het buitenland en dan met name India. “Het helpt dat Nederland internationaal gezien goed aangeschreven staat als woon- en werkplek. Mensen zijn bereid hierheen te komen om in de IT te werken.” Onlangs is het team een samenwerking aangegaan met een kantoor in Lissabon: “Als werkgever moet je flexibel zijn en op zoek naar mogelijkheden en oplossingen. Dat helpt.”

De website van het internetbureau slaat duidelijk een andere toon aan dan moederbedrijf Stiho Groep, met leuzen als ‘work hard, play hard’ en ‘hard gaan’, om een jongere generatie aan te spreken. Michael benadrukt dat je als bedrijf zichtbaar moet zijn voor je doelgroep. Overweeg bijvoorbeeld eens een seminar te organiseren; daar kunnen mensen elkaar ontmoeten en van je bedrijfscultuur proeven. “Maar let op, als je een bijeenkomst organiseert vanuit de inhoud en het blijkt niets anders dan een wervingscampagne, dan zijn mensen niet blij met je.”

Blendle lanceerde nieuwsbrief voor vacature-lezers

Zeker voor techtalenten die misschien al ergens anders werken maar bereid zijn te switchen bij een interessant aanbod, is zichtbaarheid van belang. Zo heeft mediabedrijf Blendle een #behindthescenes-nieuwsbrief opgezet toen ze merkten dat veel bezoekers wel naar vacatures keken, maar er niet op reageerden. Met zulke marketingpraktijken laat je ict’ers zien dat de b2b-branche wél spannend is. Zij laten zich niet trekken door big business, maar willen vooral leuk en interessant werk doen.

Creatief recruiten

Michael werft onder andere via LinkedIn, Facebook en Twitter, maar blijft fan van de persoonlijke benadering. “Gemak dient de mens, maar van welke techniek je ook gebruik maakt, uiteindelijk moet je met ze aan tafel.” Voor hem is automatisering, zoals LinkedIn-advertenties en leadgeneratie, samen met het persoonlijke gesprek een winnende combinatie. “Luister waar mensen naar op zoek zijn en wees als werkgever niet mooier dan je bent.” Als iemand binnen twee maanden weer weg is omdat je doorgroeimogelijkheden hebt verzonnen, bijvoorbeeld, dan schiet je er niks mee op.

Big data blijft naast de persoonlijke klik wel een belangrijk visnet voor bedrijven, beaamt Michael. Weet als bedrijf wat je zoekt, waar je doelgroep zich bevindt en wat hen prikkelt. Neem een voorbeeld aan internetgiganten als Flickr en Google. De eerstgenoemde verstopte een vacature voor ict’ers in de broncode van hun website. Lang niet iedereen komt daar terecht, behalve de mensen die erin geïnteresseerd zijn. En toen Google developers zocht en je een zoekopdracht deed naar een typische programmeerterm, verschenen de volgende woorden in beeld: ‘You’re speaking our language. Up for a challenge?’.

Digitale omslag van b2b

Het overgrote deel van de sollicitanten, volgens Michael zo’n zeventig procent, sluit goed aan bij het zoekprofiel. Redenen om iemand af te wijzen variëren van het willen doorgroeien naar een functie die niet in het bedrijf past, tot het ontbreken van een persoonlijke klik. Maar de grootste uitdaging voor Michael is het vasthouden van teamleden: “Soms moet je iemand bewust verliezen, en dat is niet erg. Zolang je beiden maar weet waarom het zo is.”

Als je werkt met software, werk je in een wereld die continu verandert. Daarom is het voor Sybrand’s Place belangrijk om innovaties bij te houden via ingekochte cursussen, opleidingen, conferenties en workshops. Daarbij is het niet ongewoon dat collega’s worden omgeschoold om het werk te herverdelen of intern door te groeien: “Zo is de eerste developer die bij ons startte nu onze scrummaster.”

Volgens Michael is er hoe dan ook een digitale omslag aan de gang, waar business-to-business-bedrijven meer en meer overgaan op online: “Juist dáár zit nu de uitdaging en groei voor programmeurs, om dat allemaal maar online te krijgen.”

Tags

Reacties