menu

Wie volg je als je in Duitsland zaken doet?

Wie volg je als je in Duitsland zaken doet?Duitsland is niet ver, maar toch kan het een wereld van verschil zijn als je er zaken doet. Mocht je dus ook over de oostergrens willen verkopen, dan is het handig om een aantal Twitter-accounts, LinkedIn-groepen en Facebook-profielen te volgen zodat je op de hoogte blijft van alles wat Duitsland te bieden heeft.

Het is niet alleen de Duitse taal die het soms lastig kan maken om succesvol te zijn bij onze oosterburen, maar ook het feit dat er daar voor ondernemers nou eenmaal andere regels en wetten gelden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de cultuurverschillen, waardoor je je Nederlandse webshop niet één op één kan kopiëren.

Hieronder zijn verschillende Twitter-accounts, LinkedIn-groepen en Facebook-profielen te vinden die je kunt volgen om zo relevante informatie te krijgen voor als je wilt gaan ondernemen in Duitsland.

Facebook.com/botschaft.nl
Aantal fans?
Het Facebook-profiel telt 400 vind-ik-leuks
Wie zit erachter?
De Nederlandse ambassade in Berlijn, die zowel de belangen van Nederland als die van Nederlanders in Duitsland vertegenwoordigt.
Wat heb je eraan?
Ze houden je niet alleen op de hoogte van allerlei evenementen, netwerkborrels, en andere zakelijke bijeenkomsten maar delen ook wat luchtiger nieuws over bijvoorbeeld kunstenaars, zangers en Nederlands theater in Duitsland.
Een voorbeeldpost?
 

@mag_deutschland
Aantal volgers?
Het Twitter-account telt op dit moment 1623 volgers
Wie zit erachter?
Magazine Deutschland, ‘het magazine voor beslissers buiten Duitsland’. Het geeft achtergrondinformatie, het analysert en het informeert lezers over actuele kwesties in Duitsland.
Wat heb je eraan?
Het Twitter-account wordt voornamelijk gebruikt om de volgers op de hoogte te houden van nieuwe berichten die op de bijbehorende site zijn verschenen. Het bevat zeker berichten die interessant (kunnen) zijn voor buitenlandse/Nederlandse ondernemers in Duitsland, alleen is het wel jammer dat het zich op zoveel onderwerpen richt en niet specifiek op bijvoorbeeld ondernemerschap.
Een voorbeeldpost?
 

Ondernemen in Duitsland
Aantal leden?
Deze LinkedIn-groep heeft op dit moment 467 leden
Wie zit erachter?
Eigenaar van de groep is Rob van Nes, die een van de oprichters is van Ondernemen.in, dat ondernemers hulp biedt bij internationale activiteiten.
Wat heb je eraan?
Volgens de officiële omschrijving is het een ‘netwerk van in Duitsland zakelijk actieve Nederlandstalige ondernemers en managers, of zij die voornemens zijn dat te worden’.
Een voorbeeldpost?
 

Hét netwerk voor zakelijk succes in Duitsland
Aantal leden?
Deze LinkedIn-groep telt op dit moment 1.495 leden
Wie zit erachter?
De groep is aangemaakt door Gateway to Germany BV, dat zich bezig houdt met exportadvies, recruitment, partnersearch en bedrijfsovernames in Duitsland.
Wat heb je eraan?
Het bedrijf zorgt volgens eigen zeggen samen met hun netwerkpartners voor ‘inhoudelijk sterke informatie over de laatste ontwikkelingen op de Duitse markt, aankondigingen van Duitsland-gerelateerde events en ze geven toelichting op zakelijke kansen voor de Nederlandse exporteur’. En ze beloven geen commerciële praatjes, iets wat we helaas iets te vaak tegenkomen in LinkedIn-groepen.
Een voorbeeldpost?
 

@NederDuitsNet
Aantal volgers?
Het Twitter-account telt op dit moment maar 46 volgers, maar de bijbehorende LinkedIn-groep heeft 549 leden.
Wie zit erachter?
De gelijknamige LinkedIn-groep, waar Maurice Beckers weer de eigenaar van is.
Wat heb je eraan?
Het Twitter-account is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in Duitsland, of het nou is om er te wonen of te werken. Het leuke aan het Twitter-account is dat je zo gemakkelijk op de hoogte blijft van alles wat er in Duitsland gebeurt. En @NederDuitsNet is hierbij niet de enige bron, zij retweeten regelmatig andere interessante berichtjes. Ze mogen alleen nog wel wat meer gaan twitteren…
Een voorbeeldpost?
 

Tags

Reacties