menu

Wie is de verwerker van jouw bestelling?

Orderpicker webwinkel in de marketing?De orderpicker heeft een belangrijke invloed op de verwerking van de bestelling. De juiste manier kan een zeer goede invloed hebben op de koopervaring van je klant. Helaas wordt deze info nu vooral gebruikt om de eigen mensen te controleren.

 
Een pakketje gaat door vele handen en elk daarvan speelt een grote rol. Zo schreven we eerder al over de bezorger van het pakketje, maar ook de orderpicker heeft een bijzonder grote invloed op de koopervaring van de klant. Er kan behoorlijk was misgaan tijdens het orderpicken dat achteraf een grote invloed heeft! 
 
Zo letten webwinkeliers goed op of producten goed worden opgepakt, netjes in de doos worden gelegd, het pakket wel veilig wordt ingepakt, niet kan schuiven in de doos en of het pakketje eenmaal ingepakt, tegen een stootje kan. Verder is het belangrijk dat alles netjes is gebeurd zodat de doos er goed en representatief uitziet. En last but not least of wel exact die producten in de doos zitten die zijn besteld. 
 
Webwinkeliers hechten dan ook veel waarde aan het orderpicken. Bij de meeste webwinkels doet de webwinkelier het nog zelf maar steeds vaker wordt het uitbesteed. Vanwege het volume maar ook gewoon vanwege gemak. Gespecialiseerde bedrijven kunnen het voor weinig geld uit handen nemen. 
 
Maar hiermee verlies je mogelijk ook controle over een deel van de klantenbeleving.
 
Kwalitatieve orderpickers
Het werk dat orderpickers uitvoeren wordt goed in de gaten gehouden. Helaas is de reden hiervoor meer gericht op mogelijke diefstal, de snelheid en accuraatheid van het werken dan dat dit echt gericht is op de kwaliteit. Het is een laaggeschoold klusje en regelmatig wordt het gezien als noodzakelijke kostenpost, een rekensommetje. 
 
Klanten kunnen soms via de pakbon nog wel zien wie hun bestelling heeft verwerkt. Of dat voor de klant echt een voordeel is weet ik niet want enkel die naam, vaak zelfs enkel alleen een voornaam, zegt weinig. Ik krijg een beeld voor me van studenten in een bijbaantje of laaggeschoolde mensen. 
 
Je mensen inzetten in de marketing
Een uitzondering die ik hierop tegenkwam was Musikhous Thomann. Een Duitse webwinkel die de klant volledig inzicht geeft in de verwerking van zijn bestelling. Direct na je aankoop kun je via jouw account precies de complete verwerking van je bestelling zien, en dus ook wie ermee bezig is. 
 
 
Nadat de bestelling op de post is gegaan krijgen we een SMS bericht. En jawel, het SMSje is ondertekend door Joel. Je krijgt bijna het gevoel alsof deze aardige jongen echt even voor jou bezig is. En door de foto met het nette overhemd krijg je opeens een heel ander beeld van het magazijn van de webshop.
 
Natuurlijk is het compleet geautomatiseerd en zal de reden van het informeren bij deze webwinkel ook deels zijn om achteraf fouten en problemen terug te kunnen vinden. Trouwens, zelfs als het misgaat zul je als klant meer sympathie hebben voor een persoon waarbij je een gezicht en naam kent en al een goed gevoel hebt opgebouwd, dan alleen met een voornaam van een pakbon. 
 
Wij gaan voortaan voor Joel!
Gelukkig hadden wij geen enkel probleem met onze bestelling. Wij zien het dan ook als pure plus en ik denk dat ik bij de volgende bestelling even aangeef dat Joel mij zo goed geholpen heeft dat ik voortaan wil dat Joel mijn bestellingen verwerkt. 😉
 
Iemand met een Nederland voorbeeld waarbij de complete organisatie voor de klant transparant wordt gemaakt?

Tags

Reacties