Welke buitenlandse keurmerken zijn er?
In Nederland zijn de logo’s van iDeal, Thuiswinkel Waarborg en PostNL bekend en vertrouwd. Maar als je als webwinkelier ook in het buitenland actief bent, doen zulke logo’s opeens niet veel meer voor je klanten. Internationaal kent men deze niet. Welke buitenlandse keurmerken zijn dan het meest effectief?
Internationale keurmerken
Uit cijfers van Actual Insights blijkt dat er in het buitenland maar een handjevol keurmerken is dat daadwerkelijk herkend wordt door de consument. In het onderzoek werden honderdvijftig voornamelijk Amerikaanse internetgebruikers ondervraagd. Hen werden de twintig onderstaande logo’s van internationaal actieve keurmerken voorgeschoteld.
PayPal suggereert meeste betrouwbaarheid
McAfee werd door bijna vier op de vijf mensen herkend. Het werd op de voet gevolgd door Verisign (76%) en PayPal (72%). De top vijf werd gecompleteerd door BBB (37%) en TRUSTe (28%). Ook werd aan de geënquêteerden gevraagd welke logo’s hen het meest geruststelden. Hieruit kwam naar voren dat PayPal het meest een imago van betrouwbaarheid heeft. Verisign en McAfee deden echter niet onder voor de online betaaldienst, zij zaten procentueel dichtbij PayPal.
Logo’s beïnvloeden mening over website
Die keurmerken kunnen trots zijn, want 76% van de ondervraagden zei dat internationale keurmerklogo’s hun mening over de betrouwbaarheid van een websites beïnvloeden. Bijna tweederde van hen zei dat onbekende logo’s hier ook (negatief) invloed op hadden. Zes op de tien respondenten zag wel eens af van een online aankoop, omdat er geen keurmerken zichtbaar waren, terwijl bijna acht op de tien hiervan afzag omdat er wel een logo zichtbaar was, maar het niet herkende.
Onbekend keurmerk niet plaatsen
Uit dit kleinschalige onderzoek kunnen we dus afleiden dat keurmerken op je site plaatsen wel degelijk zin heeft, iets wat eerder ook al bleek uit onderzoek van McAfee, ondanks dat er maar een handjevol zijn die direct herkend worden. En als je keurmerken niet worden herkend, doe je er goed aan om ze niet op je website te plaatsen.
Overigens werd in het onderzoek ook getest welke logo’s men het minst vertrouwde. Dit werd gedaan met behulp van de Nederlandse startup Usabilla, een tool waarmee men visuele feedback van gebruikers verzamelt. Als je kijkt naar het antwoord op deze vraag, valt het op dat vooral logo’s met veel rood weinig vertrouwen krijgen. Misschien iets om over na te denken voor de designers van deze logo’s…
Reacties