Welke betaalmethoden zijn er online?

Een belangrijke factor voor het succes van je webshop is het aanbod van betaalmogelijkheden die aansluiten bij de betaalbehoefte van je (potentiële) klant. Een consument zal immers sneller overgaan tot een online aankoop wanneer de gewenste online betaalmethode wordt aangeboden. Als webwinkelier kun je kiezen uit zeer veel betaalmethoden. Welke oplossingen zijn populair? En wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende vormen?

Welke online betaalmethoden zijn er?De keuze voor de online betaalmethoden hangt grotendeels samen met het product en de potentiële klant. Over het algemeen is het verstandig om te beginnen met een betaalmethode waarvan je weet dat het populair is binnen de markt waarop de online business gericht is. Voor veel Nederlandse webshops is het aan te raden om te starten met iDeal. Daarnaast ben je verplicht om een achteraf-betaalmethode aan te bieden, zoals acceptgiro of creditcard.

iDeal
Wanneer een consument ervoor kiest om met iDeal te betalen, wordt hij vanuit de webwinkel direct naar de eigen vertrouwde bankomgeving geleid. Ook voor jou is iDeal een veilige manier om betalingen af te handelen, omdat het bedrag meteen van de rekening van de consument wordt afgeschreven zodra hij betaalt.

Creditcard
Wereldwijd is het online betalen met een creditcard een veelgebruikte methode, waardoor het erg interessant kan zijn om deze manier van betalen aan te bieden. De aansluiting is echter pas rendabel wanneer er een flink aantal transacties plaatsvindt of wanneer je producten in het hogere prijssegment verkoopt. Dit komt omdat de kosten voor acceptatie en aansluiting van creditcards erg hoog zijn vergeleken met andere betaalmethoden. Daarnaast kan het aanvraagproces voor creditcards een aantal weken duren. Verder is het online betalen met een creditcard fraudegevoelig, omdat een transactie tot zes maanden teruggeboekt kan worden.

PayPal
Ook PayPal wint steeds meer terrein in ons land. Wereldwijd wordt deze betaalmethode door meer dan honderd miljoen mensen actief gebruikt. Wanneer je overweegt om buiten de landsgrenzen te ondernemen, is PayPal zeker het overwegen waard. Je kunt PayPal vergelijken met een online portemonnee. Consumenten storten geld vanaf hun bankrekening of creditcard in deze portemonnee. Met dit geld kunnen ze online betalen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van PayPal moet je als webwinkelier een zakelijk account aanmaken. Wanneer je niet direct creditcards wil of kan accepteren, is PayPal een mooi alternatief. Zonder het aanvraagproces van creditcards te doorlopen kun je op deze manier toch creditcard-betalingen ontvangen.

Achteraf betalen
Achteraf betalen wordt steeds gebruikelijker. Wanneer je als webwinkelier achteraf betalen aanbiedt, dan krijgt de consument met het bestelde product een factuur meegestuurd. Het grote verschil met een acceptgiro is dat de aanbieder van deze betaalmethode het betaalproces van de webwinkelier overneemt, inclusief het betalingsrisico. Aanbieders zijn onder andere Klarna en AfterPay.

Bankoverschrijving
Net als bij iDeal gebeurt ook de betaling door middel van een bankoverschrijving binnen de online bankomgeving van de consument. Veel klanten vinden het fijn dat ze zelf het moment van betalen kunnen kiezen. Dit kan potentiële klanten overhalen om daadwerkelijk een aankoop te doen in de webshop. Een nadeel kan zijn dat je het verschuldigde bedrag laat of zelfs helemaal niet ontvangt. Dit risico kun je beperken door de bestelling pas te versturen wanneer de betaling is voldaan, maar dit kan de klanten afschrikken. Ook kan het zijn dat de consument het betalingskenmerk of het verschuldigde bedrag verkeerd invult, met vervelende vertragingen als gevolg.

Payment Service Providers
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van de juiste betaalmethoden, dan kan het zinvol zijn om eens aan te kloppen bij een Payment Service Provider (PSP). Natuurlijk kun je ook gebruikmaken van je eigen bank of een acquirer, maar PSP’s zijn gespecialiseerd in online betalingsverkeer. Ook kun je door het uitbesteden van het betaalproces de nodige kosten besparen. Het grootste voordeel van PSP’s is dat zij verschillende online betaalmethoden binnen één internetkassa kunnen combineren zodat de transactieverwerking goedkoper kan worden verzorgd. In de meeste gevallen betaal je per betaalmethode een percentage van het transactiebedrag of een vast bedrag per transactie aan de PSP. Sommige PSP’s rekenen zowel een percentage als een vast bedrag per transactie.

De opties
Binnen de wereld van de PSP’s heb je keuze uit twee varianten: de collecterende of de distribuerende Payment Service Provider. Samengevat levert de collecterende variant het volledige pakket tegen een vast tarief. Dat wil zeggen de gateway (techniek van de internetkassa), de gewenste online betaalmethoden en de administratieve afhandeling van de online betaling. Houd je het proces liever wat meer in eigen beheer, dan is een distribuerende PSP wellicht wat voor jou. Deze variant levert alleen de technische koppeling van de internetkassa met jouw webwinkel. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de online betaalmethoden die je in je webshop wilt aanbieden. Dit betekent dat je zelf nog contracten moet afsluiten met banken of acquirers die de gewenste betaalmethoden ondersteunen. Ook moet je de processen rondom de betalingen, zoals de administratie, zelf inregelen.

Conclusie
Om het betalingsverkeer te regelen heb je drie mogelijkheden: je kunt alles zelf doen, je kunt het gedeeltelijk uit handen geven aan een distribuerende PSP of je laat het beheer van je online betalingen over aan een collecterende PSP. Bij het maken van een keuze is het goed om te kijken naar de grootte van het bedrijf, de betaalmethodes die je wilt aanbieden en de manier van werken die je zelf prettig vindt.