menu

Weiger jij klanten na kredietcheck?

weiger jij klanten na kredietcheck?Webwinkels moeten een achteraf betaalmethode aanbieden aan de klant.
Webshops waar je dus alleen kunt betalen via iDeal of PayPal, voldoen
niet aan de wet. Maar hoe zit het met webwinkels die wel achteraf
betalen aanbieden, maar na een kredietcheck dit nog maar aan een beperkt
aantal mensen aanbieden?

‘Klanten weigeren mag’
Als je levert aan consumenten moeten deze (minimaal 50%) achteraf kunnen betalen (artikel 7:26 lid 2 BW). Soms weet je echter vooraf al, dat ze het achteraf niet kunnen betalen. Bij faillissement bijvoorbeeld. Of indien iemand onder curatele staat. Dit soort situaties kun je vooraf deels controleren bij het BKR en op grond daarvan zijn er veel zaken in algemene voorwaarden geregeld. Dat mag. Je mag klanten weigeren.

Voorwaarden moeten duidelijk zijn
Je mag bepaalde klanten weigeren maar het moet duidelijk zijn waarom. Als er niets over je eisen op je webwinkel (zoals je algemene voorwaarden) staat zit je eigenlijk altijd fout. Maar als het de klant vooraf duidelijk wordt gemaakt waarop je segmenteert is er veel mogelijk.

Anders wordt het als je iemand eerst wel als klant accepteert maar vervolgens niet alle betaalmethodes biedt waardoor bepaalde mensen alleen nog vormen van vooruit betalen overhouden. Een voorbeeld dat ICTRecht eerder al eens noemde is de prijslimiet bij veel aanbieders van achteraf betalen. Als je producten hebt die meer dan 300 euro kosten en alleen achteraf betalen aanbiedt bij bedragen tot dit bedrag, is dat juridisch verkeerd.

En hetzelfde probleem ontdekken we bij het hanteren van een kredietcheck. Die zorgt er meestal voor dat ‘risicogroepen’ uitgesloten worden voor de achteraf-betaalmethode. Er is geen reden de klant te weigeren en in de meeste gevallen doe je dat ook niet, maar bied je ze wel andere betalingscondities als iDeal en PayPal. Fout!

Deze situatie komt vaak voor!
Toch gebeurt het beschreven proces elke dag veelvuldig. De bekendste voorbeelden bij webwinkels zijn de diensten van bedrijven zoals  Afterpay en Klarna. Daarmee bied je een vorm van achteraf betalen maar dit gebeurt pas na een kredietcheck. Daar vallen wat mensen af die in de meeste gevallen dan maar naar de overige betalingsvormen verwezen worden. Zolang de check en de werkwijze ervan beschreven worden in je algemene voorwaarden is dit geen probleem maar dan moet er vervolgens wel een andere vorm van achteraf betalen worden aangeboden. En die is er in zeer veel gevallen dan niet meer.

Onder rembours de juridische oplossing?
Mocht je toch aan de wet willen voldoen dan moet je dus eigenlijk je webwinkel zo instellen dat na de kredietcheck, de afvallers compleet geweigerd worden op je webwinkel op basis van een proces dat duidelijk in je voorwaarden beschreven is. Dat klinkt inderdaad wat krom, want het lijkt klantvriendelijker om wel vooraf betalen aan te bieden dan een klant in zijn geheel te weigeren. Maar juridisch kun je beter de klant gewoon weigeren. Je moet anders óók een vorm van achteraf betalen aanbieden als je ze accepteert als klant, ook als de kans op wanbetaling groot is.

Toch hoeft dit minder eng te zijn dan het lijkt. Alternatieven zijn er tenslotte genoeg. Te denken valt aan het versturen onder rembours, eventueel met een vooruitbetaling van 50%. Als je onder rembours aanbiedt voor 10 euro meerprijs is dat juridisch houdbaar. Vervolgens over de totaalprijs (dus inclusief verzend- en rembourskosten) 50% vooruit eisen mag. Daarmee is het risico voor jou wel geweken. Of het door je klanten ook gewaardeerd gaat worden, is natuurlijk nog maar de vraag…

Tags

Reacties