‘De weg is vrij voor Belgische ecommerce’

‘De weg is vrij voor Belgische ecommerce’

Als KMO in België is er eigenlijk geen reden meer om online je kans te pakken. Volgens verschillende retail-experts zijn de laatste beren op de weg definitief weggejaagd. Het lijkt erop dat België eindelijk klaar is voor ecommerce. Althans, die gedachte werd gedeeld tijdens de besloten lancering van het boek ‘Webhelden’.

In het Paleis op de Meir in Antwerpen werd het boek ‘Webhelden’ van de Nederlandse schrijfster Suzan Eikelenstam gepresenteerd en daarvoor waren 35 internationale C-suite bedrijfsbestuurders en een vijftiental Belgische webwinkeliers uitgenodigd. Géén pers en sponsoren mochten slechts twee directieleden afvaardigen, maar niet presenteren.

“In Nederland hebben we bij eerdere edities van dit evenement geleerd dat professionals op dit niveau vrijelijk netwerken met gelijkgestemden op waarde schatten. Echt vrijuit praten gaat alleen zonder storende tussenkomst van commerciële partijen en zonder aanwezigheid van pers”, zo legt Eikelenstam uit.

‘België is er eindelijk klaar voor’

Tijdens het besloten feestje werd duidelijk dat het enthousiasme onder Belgische ecommerce-spelers alom aanwezig is. “Het is evident dat bijvoorbeeld de Nederlandse ecommerce-sector groter en volwassener is dan die in België. Maar het is niet voor niets dat Coolblue hier nu ook meer winkels gaat openen”, aldus Mathijs DeClerq die als country manager verantwoordelijk is voor de Belgische operatie van deze Nederlandse omnichannel-speler. “Wij zien aan de resultaten tot nu toe dat de kansen voor ons hier voldoende groot zijn om er voortvarend mee aan de slag te gaan. België is er eindelijk klaar voor.”

‘Boel kansen voor retailers’

Ook Patrick Wall van het Britse MetaPack was aanwezig en gaf aan nieuwsgierig te zijn geweest om iedereen hier in België te ontmoeten. “Hier zijn een heleboel kansen voor Belgische en andere Europese retailers”, zo vond hij. En de Belgische verantwoordelijke van Zalando is het daarmee eens: “Voor ons is de Belgische markt misschien wel belangrijker dan de Nederlandse webshopper. Belgen zijn modebewuster en als een Belgische bij ons webwinkelt, geeft zij meer uit per order dan een Nederlandse.” Ook Barbara Torfs van de bekende schoenenwinkel vindt de tijd meer dan rijp. “Als je nu nóg niet instapt, dan doe je jouw onderneming de das om”, zo meent ze stellig.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten