menu

Weer storing internetbankieren Rabobank

storing ideal rabobank internetbankierenVanochtend was er bij de Rabobank weer een storing met internetbankieren. Het was (weer)  niet mogelijk om via de website of via de mobiele apps het saldo te checken of, en dat merkten webwinkeliers vooral: iDeal werkte door deze storing niet bij Rabobank-klanten. Het is zeker niet de eerste storing bij iDeal en de Rabobank afgelopen weken. Wat belooft dit voor de feestdagen?

In een periode van twee maanden zijn er al meerdere keren storingen geweest bij iDeal, voor klanten van de Rabobank. Zo konden op 2 oktober meerdere rekeninghouders niet inloggen en werkte internetbankieren gewoonweg niet. iDeal was daarmee voor Rabobank-klanten onmogelijk.

In september was het helemaal raak: op 27 september was er een storing met het mobiel bankieren, drie dagen ervoor een storing met het internetbankieren, terwijl er op 22 september nog een landelijke pinstoring was. Op 17 september klaagden ook al meerdere rekeninghouders van de Rabobank over problemen met mobiel bankieren.

Reden voor storingen meestal onbekend
Eind september, toen Rabobank met de derde storing in twee weken kampte, was niet duidelijk of die storing te maken had met eerdere problemen. De bank gaf toen aan: “We willen eerst het probleem oplossen, dan volgt later wellicht een analyse”. Die analyse is nu meer gewenst dan ooit, aangezien het vandaag dus weer raak is. Of die overigens ooit naar buitenkomt is bij dit soort problemen altijd maar de vraag. Banken zijn vrij terughoudend in hun nieuws rond technische storingen.

Webwinkeliers, en ook de belangenvereniging Thuiswinkel.org, roepen vaak op tot meer transparantie rond de techniek. Kunnen we er nu vanuit gaan dat alles weer werkt nu de storing vandaag verholpen is, of bestaat de kans dat we morgen opstapelende problemen kunnen verwachten?!

Jaarlijks iDeal storingen rond de feestdagen
Het is eigenlijk elk jaar raak rond de aankomende periode, waarin er juist veel iDeal-transacties horen plaats te vinden. Afgelopen jaar schreven we over storingen bij iDeal rond de feestdagen en ook in 2010 was er een flinke piek in problemen rond iDeal-betalingen. Het lijkt daarmee een vaste traditie van de dienstverlening van iDeal te worden. En ook al kan die er niets aan doen, het probleem zit hem telkens bij een of enkele van de banken zelf, vervelend is het wel. Webwinkeliers waren het afgelopen jaren al meer dan zat, maar nu alternatieve betalingsmethoden steeds bekender en beter worden, kan het wel eens grotere impact hebben dan ooit, op wat momenteel nog de meest populaire online betalingsmethode is.

Verliest iDeal grip op de markt?
Tijdens de Thuiswinkel Update presenteerde Currence haar laatste cijfers. En alhoewel die al minder rooskleurig waren dan de perioden daarvoor, waren die totaal geen reden om aan te nemen dat iDeal echt op korte termijn aan populariteit inboet. Mochten de banken echter deze feestdagen weer meerdere uren geen iDeal-betalingen kunnen verwerken, zouden de gevolgen dit jaar, wel eens verandering daarin kunnen brengen.

Tags

Reacties