Juiste webwinkelsoftware kiezen

Als je een webwinkel begint zul je moeten kiezen op basis van welke webwinkelsoftware je dit wilt gaan doen. Geen gemakkelijke keuze, want er zijn tientallen aanbieders die elk hun eigen plussen en minnen hebben. Hoe kies je dan welke webwinkelsoftware voor jou de beste is? Een keuze die wij niet voor je kunnen maken. Wel kunnen we je helpen met het uitsluiten van de meerderheid van aanbieders van webwinkelsoftware!

Welke webwinkelsoftware kies je bij het starten van je webwinkel?

Als je moet kiezen welke webwinkelsoftware voor jou geschikt is en via internet een kleine zoektocht start zul je zien dat er heel veel aanbieders zijn en uiteraard durven wij voor jou de keuze niet te maken. Maar we kunnen je natuurlijk wel behoeden voor de meest gemaakte fouten! Sommige leveranciers van webwinkelsoftware hebben voordelen waar jij eigenlijk helemaal niets aan hebt! Zes USP’s waarmee aanbieders trots reclame maken en waar jij juist niet voor hoeft te kiezen.

Big in Japan

Er zijn aanbieders die half Azië of Zuid-Amerika veroveren. Dat is hartstikke handig als je na Nederland ook Brazilië of China tot je markten wilt laten behoren. Maar hoe groot is dat voordeel als ze vervolgens geen oer-Nederlandse betaalmethode als iDeal aanbieden of als je kunt betwisten of hun software wel voldoet aan de Nederlandse wet en je er dus nooit een Nederlands keurmerk mee kunt aanvragen en er nooit een Nederlandse gebruikersdag zal plaatsvinden? Er zijn ook voldoende Nederlandse, of op zijn minst Europese aanbieders beschikbaar.

Bij de keuze van je software is het belangrijk dat deze zich goed aansluit op jouw doelgroep en het kan natuurlijk ook geen kwaad dat je bij succes de mogelijkheid hebt om binnen onze eigen landsgrenzen een internetbureau te vinden die in deze webwinkelsoftware is gespecialiseerd en tegen betaling bepaalde taken over kan nemen. En dat gaat niet altijd even gemakkelijk met buitenlandse spelers. Niet alles wat van ver komt is per definitie beter!

Webwinkelsoftware sinds 1997

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat de leeftijd van je aanbieder eigenlijk geen factor is die je moet laten meewegen in je keuze. Zo zijn er in Nederland partijen actief die al op de markt zijn sinds 1997, maar dat betekent niets meer of minder dan dat delen van de code misschien ook al in dat jaar zijn geschreven. Toen was Ilse.nl nog een van de meest populaire zoekmachines en betaalde je op internet waarschijnlijk door een cheque uit te schrijven, want iDeal is pas in 2005 opgericht en zelfs PayPal bestond in 1997 nog niet. Wat heb je er dus aan dat jouw software-aanbieder toen al allerlei meuk op het internet had staan? Helemaal niets!

Sterker nog, de kans dat hij nu moeite heeft met alles netjes op de nieuwste mobieltjes te tonen of om met andere trends mee te gaan is vrij groot. Verschillende oudere aanbieders van webwinkelsoftware werken niet met één motor in de cloud, maar met verschillende versies waarin hun eigen ontwikkelaars ook tussen de bomen het bos niet meer kunnen zien. Ontdek je dus een aanbieder die bijzonder trots is op zijn leeftijd en vertelt hij trots over zijn versie 18.6 die nu al bij zo’n twaalf procent van zijn gebruikers actief is? Dan kun je deze beter links laten liggen.

Marktleider met honderdduizend(en) gebruikers!

Heb je een aanbieder gevonden waar veel andere webwinkeliers gebruik van maken? Dat kan een plus zijn. Want natuurlijk geeft het vertrouwen als je geen zaken doet met een tijdelijke eenpitter, maar met een bedrijf dat zijn inkomsten ook uit andere klanten haalt. Schaalbaarheid is hierin belangrijk. Maar er zijn spelers die er een beetje in doorslaan…

Die communiceren meer gebruikers dan we in Nederland zelfs aan webwinkels hebben en scheppen zodanig over al hun opties op dat het zelfs voor ons lastig is om te zien wat er wel en niet van waar is. Bij de keuze voor een aanbieder van webwinkelsoftware ben je er straks 100% van onafhankelijk. Dan is wel zo prettig om te weten dat ze duidelijk zijn over cijfers en dat je hun garanties, stabiliteit en oplossingen niet met een korreltje zout hoeft te nemen.

Maatwerk from scratch!

Het liefste wil je geen dertien-in-een-dozijn-webwinkel. Je wilt dus een mooi logo, duidelijk assortiment en het liefste de software een beetje kunnen tweaken. Een leverancier van webwinkelsoftware waarbij maatwerk in de backend, of zelfs in het design niet mogelijk is kun je links laten liggen. Die zouden wij in ieder geval nooit kiezen!

Maar je kunt beter ook niet kiezen voor een internetbureau dat aangeeft dat zij voor jou alles vanaf de eerste programmeercode zullen ontwikkelen. Uiteindelijk is de basis bij veel webwinkels hetzelfde. De motor waarop jouw webwinkel draait kan het beste niet alleen door jou maar ook door andere webwinkeliers worden getest. Dan zijn in ieder geval de kinderziektes eruit, de kosten van het neerzetten van de fundering deel je met andere retailers en je betaalt dan echt voor het maatwerk wat jouw webwinkel uniek maakt.

Jouw database staat in hun dichtgetimmerde kluis

Het is belangrijk dat jouw klantgegevens, orderdata en zelfs productdata netjes in een afgeschermde omgeving worden opgeslagen. Daar mag niet iedereen bij! Toch is het wel zo fijn als jij met bepaalde autorisaties een koppeling kunt maken. Data van bestellingen wil je het liefst ook gelijk doorsturen naar jouw boekhoudsoftware. Als dat bij de start niet nodig is, is dat wel een fijne feature voor de toekomst!

En wil je om wat voor reden dan ook in de toekomst naar een andere partij? Dan wil je wel een export kunnen maken van jouw database zodat een verhuizing mogelijk is. Ben je een speler tegengekomen waarbij dit alles niet kan en er betonnen muren van een meter dik om jouw database zijn gemetseld? Dan zou je bij een overstap helemaal opnieuw moeten beginnen! Hoeveel vertrouwen hebben aanbieders die er tijd in steken om overstappen onmogelijk te maken eigenlijk zelf in hun software?

Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Bovenstaande redenen geven duidelijk aan waarom je níét voor een aanbieder van webwinkelsoftware moet kiezen. Maar welke kies je dan wel? Kies vooral een partij wiens focus jij begrijpt. Zijn ze bezig met een hele uitgebreide omnichannel-ervaring maar is de webwinkel vooral iets voor jou wat je er een beetje bij doet? Kies dan vooral een speler die gericht is op de starter.

Het is helemaal niet gek om bij het kiezen van een aanbieder dus een beetje naar de opties te kijken om te zien hoezeer die bij jou aansluiten. Wil jij een kledingwinkel beginnen? Vraag dan eens bij de aanbieders naar referenties om te zien of ze standaard opties voor kleuren en kledingmaten hebben. Of als je juist in de verlichting start wil je misschien wel kunnen zien of er productfilters voor wattage of voltage beschikbaar zijn? Je krijgt dan voorbeelden van webwinkels en natuurlijk wil je daar niet te veel op lijken. Maar bedenk ook hier dat het makkelijker is om een goed werkende software op maat te krijgen, dan om maatwerk goed te laten werken!