menu

Webwinkels voor 24 miljoen transportschade

Webwinkeliers lijden voor miljoenen aan transportschade, vooral veroorzaakt door slechte kwaliteit van verpakkingen. Dit blijkt uit een onderzoek van Topa Verpakking.

Topa verpakking ondervroeg ongeveer 100 webwinkeliers op de Webwinkel Vakdagen die onlangs in Utrecht plaatsvonden. Twintig procent van de webwinkeliers gaven aan regelmatig klachten te krijgen over schade aan afgeleverde producten. Ze schatten dat gemiddeld 3,5% van de verzendingen schade lijdt.

De belangrijkste oorzaak van schade aan verzendingen is de slechte kwaliteit van verpakkingen. Daarnaast werden ook diefstal en foutieve afhandeling door postbodes, koeriers en verzendbedrijven als oorzaak genoemd.

De gemiddelde waarde van zendingen van webwinkels zou €117 bedragen. Uitgaande van zo’n 13.600 webwinkels in Nederland zou de Nederlandse ecommerce ongeveer €2,42 miljard aan non-food producten hebben omgezet (bron: Multichannel Monitor). HIeruit af te leiden is een schadepost voor webwinkels van zo’n €24 miljoen als gevolg van transportschade.

Uit de enquête bleek verder dat 64% van de webwinkels hun producten in dozen versturen. Ook wordt veel gebruik gemaakt van enveloppen en soms van maatverpakkingen. Opmerkeiljk is dat 33% van de webwinkeliers dozen, kranten, karton en ander materiaal hergebruikt als verpakkings- en vulmateriaal. Dit komt de kwaliteit van de verpakkingen niet ten goede. De waarde van de producten die verzonden worden varieert van €12 tot €1750 en was gemiddeld €122. Iets hoger dan de gemiddelde waarde volgens de Multichannel Monitor, maar over het algemeen waren de uitkomsten in lijn hiermee.

98% van de winkels regelt de logistieke afhandeling van de bestellingen zelf. De veelal kleinere bedrijven kiezen hiervoor omdat uitbesteding te prijzig is. 87% gaf aan de producten via pakketpost te versturen. 33% kiest voor brievenbuspost en 13% verstuurt producten via een koerier of expresspost.

Een groot aantal webwinkels bestelt verpakkingsmateriaal online of bij een verpakkingsbedrijf. Ook wordt het bij een kantoorboekhandel aangeschaft. Bij de keuze voor verpakkingsmateriaal bleken de beschermende eigenschappen het belangrijkst. Daarnaast wordt gelet op gemakkelijk en snel kunnen inpakken, uitstraling en presentatie en een lage inkoopprijs.

Op de vraag hoe de ideale verpakking eruit zou zien werd vooral geantwoord dat dat eem mooie en nette verpakking met een professionele uitstraling en bedrukt in de eigen huisstijl zou zijn. Daarnaast werden duurzaamheid, sterkte, lichtgewicht en waterwerend als belangrijke eigenschappen genoemd. Ook het formaat bleek belangrijk. Webwinkels hebben behoefte aan verstelbare dozen die op maat te maken zijn. Ook moet de ideale verpakking een geschikt en passend vulmiddel hebben. Hierdoor zou de transportschade beperkt kunnen worden.  

 

 

Tags

Reacties