menu

Webwinkels verspreiden flyers samen

Webwinkels samenwerkenOffline reclame is vaak een grote stap. Het bereik is lastig te meten, de instapkosten zijn een hoge drempel en dus adverteren veel webwinkeliers maar helemaal niet meer offline. Een webwinkel besloot daarom een samenwerking op te starten waarbij er tienduizend flyers verspreid worden voor vijftig euro! Je moet er alleen wel ook zelf wat voor doen. 

 
Dat webwinkels graag samenwerken bleek eerder al uit een gezamelijke fotowedstrijd, een Amerikaanse webwinkel die met concurrenten samenwerkt, of over de discussie of je beter zelf een webwinkel kunt starten of samenwerken met een bestaande webwinkel. 
 
Ook in andere vormen van marketing zijn er samenwerkingsacties.
 
Webwinkel Robijntje was vast van mening dat er ook offline klanten gevonden konden worden. Ze hebben daarom meerdere keren offline geadverteerd maar wat bleek; het leverde bijna niets op. Adverteren gericht op de doelgroep betekent vaak een dure advertentie in een gericht tijdschrift waar ook alle concurrenten staan. 
 
Toen zij zelf merkten hoe moeilijk en kostbaar het was om offline te adverteren zijn ze op zoek gegaan naar manieren waarop ze de webshop toch ook offline konden promoten, waarbij de oplossing met de laagste drempel eigenlijk het zelf verspreiden van een folder bleek te zijn. Voor een paar tientjes kun je bij een drukker een foldertje of flyer laten drukken, zeker als je zelf deze kunt ontwerpen. Toch zijn er maar weinig webwinkels die echt zelfstandig duizenden folders verspreiden. Het zelf langs de deuren gaan of op een plein gaan staan met een paar dozen vol folders is een tijdsintensieve klus!  
 
Door contact met andere webwinkeliers kwamen ze erachter dat ze niet de enige zijn die deze problemen ondervonden. Voor veel webwinkeliers is offline adverteren daarom bijna een afgesloten hoofdstuk. Dat, terwijl de webwinkeliers eigenlijk staan te trappelen om meer bekendheid. 
 
Daarop besloot de webwinkel Robijntje een experiment
 
Ze zijn een samenwerking aangegaan met drie andere webwinkels en hebben gezamelijk een folder laten ontwikkelen waarvan elke webwinkelier een kwart van de folders kreeg toegestuurd, om zelf te verspreiden. Op deze manier hoef je maar een vierde van het aantal folders te verspreiden, zijn de opstartkosten met vijftig euro zeer acceptabel en is je bereik toch best groot! In totaal wordt jouw advertentie tienduizend keer verspreid!
 
Inmiddels zijn er meerdere rondes geweest en alhoewel de deelnemende webwinkels nog weinig schrijven over eventuele reacties en effecten lijkt het animo van meewerkende webwinkels wel toe te nemen
 
Dus ben je net gestart en heb je nog wel wat vrije tijd om zelf 2500 flyers te verspreiden met de kennis dat er dan gelijk voor jouw webwinkel tienduizend flyers rond gaan? Schrijf je dan nu in en doe mee met deze actie! Vergeet dan niet om achteraf even te reageren op dit blogbericht met wat je resultaten zijn geweest! 
 
Wij zijn benieuwd!
 

Tags

Reacties