menu

Webwinkels verbeteren navigatie

verbeteren navigatieWebwinkeliers besteden steeds meer aandacht aan de navigatie van de webwinkel en werken er constant aan om de indeling en opmaak hiervan te verbeteren. Zo bevatten meer webshops dropdown- of flyout-menu’s. Ook
wordt er meer dan vorig jaar gefocust op m-commerce en social media.

Webwinkels verbeteren navigatie
Zoveel wordt duidelijk uit alweer het veertiende, jaarlijkse mystery shopping-onderzoek van de E-tailing Group. Het onderzocht honderd grote webwinkels in het vierde kwartaal van 2011 en lette vooral op de mogelijkheden en functies op de sites. Daaruit kwam onder andere naar voren dat 74% van de webwinkeliers een dropdown- of flyout-menu in hun navigatie-balk hebben, een jaar geleden was dit percentage nog 64%. Ook zijn er steeds meer webwinkeliers die hun klanten een geavanceerde zoekopdracht laten gebruiken.

Dat webwinkels klantvriendelijker worden, blijkt ook wel uit het feit dat webwinkeliers opties toevoegen aan hun site waarmee de consument makkelijker producten kan researchen. Zo heeft bijna drie op de vier onderzochte webwinkeliers product- of  zogenaamde ‘how to’-handleidingen en –video’s beschikbaar voor sitebezoekers.

Sociale netwerken populairder
Webwinkeliers zijn in 2011 ook meer dan het jaar ervoor social media-functies gaan integreren op hun websites. Zo staat de like-button van Facebook nu op 71% van de onderzochte webwinkels, terwijl dit percentage in 2010 nog maar 36% bedroeg. Ongeveer de helft van de Facebook-pagina’s die bij een webwinkel horen laat een vorm van online shoppen toe, al is het maar bij 16% mogelijk om ook daadwerkelijk de aankoop te voltooien binnen het sociale netwerk. De rest linkt de klant eerst terug naar hun eigen webwinkel, alwaar er afgerekend kan worden.

Ook mobiele navigatie wordt beter
En ook op het mobiele vlak is er een duidelijke verbetering waarneembaar. Bijna acht op de tien webwinkeliers had het afgelopen jaar een voor de mobiel geoptimaliseerde website. In 2010 had slechts 44% de site aangepast voor smartphones en tablets. Ook blijkt uit het onderzoek dat nu twee op de drie webwinkeliers een mobiele app(-versie van de website) aanbieden.

“Ons onderzoek bevestigt dat webwinkeliers tegelijkertijd bezig zijn het vinden, personaliseren, verbinden en informeren met verbeterde snelheid en efficiëntie te verfijnen, terwijl ze ook ijverig bezig zijn met de ontwikkeling van sociale en mobiele initiatieven”, aldus de auteur van het onderzoek, Lauren Freedman. “Het uiteindelijke doel moet zijn om een winkelervaring aan te bieden waarbij de consument naadloos kan switchen tussen de stenen winkel en hun kanaal van keuze, gebaseerd op hun winkeldillemma’s en -wensen.”

Tags

Reacties