menu

Webwinkels organiseren fotowedstrijd

23 Nederlandse webwinkels organiseren een vakantiefotowedstrijd. Deelnemers maken kans op een prijzenpakket van de deelnemende webshops en de nummer één krijgt zijn foto op canvas. Maar werken zulke prijsvragen eigenlijk wel?

Deelnemers aan de fotowedstrijd kunnen tot en met 24 september hun favoriete vakantiefoto insturen. Daarnaast moeten ze op de deelnemende webwinkels zoeken naar woorden die samen een zin vormen. Zes winnaars krijgen één van de prijzenpakketten met producten van de verschillende winkels en de nummer één krijgt bovendien zijn foto op canvas.

Deelnemende webwinkels zijn onder andere Slipperwereld.nl, Snorre.nl, Vintage4fun en Dressrepublic.nl. De foto op canvas wordt beschikbaar gesteld door HerinneringenopLinnen.nl.

Door de woorden die deelnemers op moeten sporen genereren de verschillende webwinkels meer traffic en wellicht ook meer conversie. Misschien kopen deelnemers immers ook iets in de webshops. Daarnaast levert de actie de webwinkels meer naamsbekendheid op.

Toch is het de vraag of zo’n prijsvraag echt het gewenste effect heeft. Veel van de deelnemers zullen enkel uit zijn op het winnen van de prijs en niet echt geïnteresseerd zijn in de webwinkels. Ze speuren de woorden op de websites op maar letten verder niet op de producten die de webwinkel verkoopt. De prijsvraag levert zo meer traffic en naamsbekendheid op, maar of dit de conversie ook echt verhoogt is de vraag.

Het weggeven van producten bij een aankoop heeft waarschijnlijk meer effect. Door leuke extra’s weg te geven bij een besteding vanaf een bepaald bedrag trek je koopbereide bezoekers en zorg je ervoor dat bestaande klanten net dat beetje meer besteden om het gratis product erbij te krijgen. Klanten die nog twijfelen overtuig je om een aankoop te doen. En je trekt bezoekers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je producten. Zo creëer je trouwe klanten die je producten ook echt bestellen en (hopelijk) goede ervaringen met je webshop zullen hebben, en dit weer doorvertellen aan familie en vrienden.

Hoewel het weggeven van leuke extraatjes een grotere investering vergt levert het je uiteindelijk meer conversie en een trouwere klantenkring op. Maar dat neemt niet weg dat de fotowedstrijd van deze webwinkels een leuke actie is. 

Tags

Reacties