Webwinkels hanteren echte korting bij Black Friday

Black Friday is al enkele jaren aanwezig in ons land, maar de laatste tijd heerst er wat argwaan bij consumenten. Webwinkels zouden eigenlijk nepkortingen aanbieden, doordat ze in de weken voorafgaand de prijzen hebben verhoogd. Onderzoek wijst echter uit dat dit over het algemeen wel meevalt.
Hardware.info vergeleek op verzoek van de NOS de prijzen van de 150 meest populaire consumentenelektronica-producten uit hun prijsvergelijker. Ze bepaalden van die producten de op dat moment laagste prijs en vergeleken die met de laagste prijs één week geleden, twee weken geleden, en zo door tot aan zes weken terug.
Continu dalende lijn
En wat blijkt? Het valt eigenlijk hartstikke mee met hoe webwinkels de consumenten zouden bedonderen. Hardware.info zag bij de 150 producten een continu dalende lijn en het vermoedt dat die morgen, op Black Friday, nóg verder doorgezet zal worden. “Dat webwinkels stelselmatig hun prijzen verhogen in aanloop naar Black Friday blijkt dus absoluut niet waar. Het zal wellicht incidenteel voorkomen, dat zien we ook sporadisch wanneer we inzoomen op individueel productniveau, maar het is zeker niet iets wat veel gebeurt.”
‘Let alsnog goed op de prijs!’
De website waarschuwt consumenten wel dat het onderzoek niet betekent dat elke Black Friday-aanbieding die ze tegenkomen ook daadwerkelijk een goede aanbieding is. “Het kan best zo zijn dat een specifieke online shop 20 of zelfs 30 procent van zijn prijs afhaalt, maar daarmee op dezelfde prijs uitkomt als een andere shop, die gedurende het jaar het product altijd al goedkoper aanbood.”
Meerdere dagen lang korting
Black Friday wordt, net als in Amerika waar het vandaan komt, gevierd op de vrijdag die volgt op Thanksgiving. Dit jaar valt Black Friday op 23 november. In Amerika zijn de meeste mensen vrij op deze dag en zij gaan dan vaak naar het winkelcentrum, waarop winkelketens besloten om juist op deze dag met aanbiedingen en kortingen te smijten.
De laatste jaren zien we echter dat veel (web)winkels ook in de dagen vóór Black Friday al met tal van kortingen reclame maken. En ook na Black Friday gaan ze vaak door; Cyber Monday is bijvoorbeeld hieruit ontstaan. Deze dag is specifiek voor aanbiedingen van online shops, terwijl Black Friday wordt omarmd door zowel online als offline retailers.
Reacties