menu

Webwinkels genomineerden klantcontact-award

Webwinkels genomineerd voor klantcontact-awardAmazon, H&M en V&D zijn de drie genomineerden in de categorie ‘online retail’ voor de Customer Centric DNA Awards 2012, een initiatief van TNS NIPO en BearingPoint. De awards gaan naar bedrijven die de klant centraal zetten in hun klantcontact. 

Een leuke prijs om te winnen, want de jury lijkt niet te bestaan uit chantabele mannen en vrouwen met dubbele agenda’s, maar uit de klant zelf. TNS NIPO heeft namelijk uitgebreid onderzoek gedaan naar de ‘customer centricity’ van een groot aantal bedrijven en op basis van de klantevaluaties wordt de stem van de klant de beslissende factor tijdens de award-uitreiking op 10 mei.

De awards draaien –uiteraard- niet alleen om webwinkels. Er worden prijzen uitgedeeld in tien categorieën: automobiel, banken, energieaanbieders, internetproviders, aanbieders van mobiele telefonie, retail, online retail, supermarkten, verzekeringen en zorgverzekeringen. Over de online retail-categorie zegt de organisatie: “De verbluffende scores die vrijwel alle partijen in deze categorie realiseerden op de kwaliteit van de processen leidde tot de keuze om voor online retail een aparte award in het leven te roepen. Online retail is toch een heel andere tak van sport dan producten verkopen via een fysieke winkel. Dit geldt niet alleen voor de processen maar ook voor de manier waarop klanten met dit kanaal omgaan.”

Amazon.com???
Het is enigszins opmerkelijk te noemen dat Amazon een van de drie genomineerden is, aangezien de webwinkelgigant nog steeds niet in Nederland actief is. De consument kan natuurlijk wel gewoon gebruikmaken van het volledig Engelstalige Amazon.com, maar een specifiek op ons land gerichte website is er (nog) niet. Maar blijkbaar doet Amazon het volgens de ondervraagde klanten zó goed dat ze nu mogen uitkijken naar een prijs.

In de offline retail-categorie zijn Bijenkorf, HEMA en IKEA genomineerd. Daarover zegt de organisatie: “Fysieke winkels hebben het niet gemakkelijk op het moment. Klanten informeren zich voor hun bezoek uitgebreid online. Dat maakt het voor de medewerkers op de winkelvloer moeilijk zich te onderscheiden op kennis en advies. Fysieke winkels zullen nog meer moeten gaan werken aan een shopping experience.”

Reacties