menu

Webwinkels en hun nieuwsbrieven

webwinkels en hun e-mail nieuwsbrievenMet de komst van social media als Twitter en Facebook raakt de aloude vorm van marketing via e-mail uitgestorven. Of toch niet? Welnee! E-mailmarketing is populairder dan ooit! Bijna alle grotere webwinkels hebben een e-mail nieuwsbrief. Wij keken even rond naar de verschillen.

E-mail marketing: De cijfers
E-mail marketing, met name de eigen nieuwsbrieven van webwinkels zelf, doen het goed. Tijdens de tiende Annual Merchant Survey ondervroeg The E-Tailing Group een groep webwinkeliers en daarvan zei 91% e-mail te gebruiken om meer omzet te draaien, 89% gebruikte het om de aankoopfrequentie te verhogen, 81% om nieuwe producten te introduceren en 80% deed het om de loyaliteit te verbeteren.

E-mail is dus nog steeds populair onder de webwinkeliers. Dat blijkt ook uit cijfers van een onderzoek gehouden door Internet Retailer. Van de ondervraagde ondernemers zei bijna tweederde dit jaar meer gebruik te gaan maken van e-mailmarketing. Vooral tijdens de zomermaanden doen nieuwsbrieven het altijd goed dus wij keken even rond naar hoe Nederlandse webwinkels zich voorbereiden op een hete zomer.

Nieuwsbrieven van Nederlandse webwinkeliers
Eerder schreven we al over de geautomatiseerde nieuwsbrieven van bol.com, die soms met opvallende suggesties komen. De meest recente nieuwsbrief doet het al stukken beter. Al was het alleen maar om de onderwerpregel die uitnodigt tot klikken: “Bomvol voordeel: geen verzendkosten, 2+1 gratis, en meer” Gratis verzenden en drie halen, twee betalen; dat wíl je toch gewoon lezen?


 

Gratis thuisbezorging bij Hema
Ook de Hema maakt via e-mail reclame met gratis bezorgen. Maar zij zetten wat extra druk op de ketel door erbij te zeggen dat het ‘alleen deze week’ geldig is. Wat ze ook handig doen, is erbij zetten hoeveel euro je dat scheelt: €9,95. Eronder zetten ze in een apart vakje nóg een actie: bij aankoop van een tuintafel, krijg je 15% korting op een stoel of bank.

De nieuwsbrief van de Hema laat, net als die van bol.com trouwens, goed de online huisstijl in de e-mail terugkomen. Dit geeft het geheel een herkenbaar en betrouwbaar gevoel als je het mailtje opent.

 

Veel plaatjes bij Esprit
Esprit had in oktober vorig jaar deze nieuwsbrief rondgestuurd. Een prima uitziende nieuwsbrief, ware het niet dat het bijna volledig is opgebouwd uit plaatjes. Heb je een filter ingesteld dat externe plaatjes (in eerste instantie) blokkeert, dan blijft er opvallend weinig over van deze nieuwsbrief. Wat Esprit wel goed doet, is dat het geen statisch plaatje is, maar dat elk kledingstuk je na een klik naar een andere landingspagina leidt.

nieuwsbrief Esprit 

Blokker en Bijenkorf: waar zijn jullie nieuwsbrieven?
Wat ons opviel terwijl we op zoek waren naar nieuwsbrieven van de grotere Nederlandse webwinkels, was dat we die van onder andere de Bijenkorf nergens op hun site konden vinden. Wel konden we door een e-magazine bladeren en ons inschrijven voor de nieuwsbrief, maar die online inzien zonder inschrijving is blijkbaar niet mogelijk. En bij het inschrijven wil de Bijenkorf gelijk een rits aan informatie van ons weten, in plaats van enkel een e-mailadres. Jammer, gemiste kans.

Blokker herbergt ook geen online versie van de (laatste) nieuwsbrief op hun site. Wel lezen we iets wat sommigen zeker uitnodigt tot het aanmelden voor de nieuwsbrief: “Deze nieuwsbrief zult u gemiddeld één keer per week ontvangen. Wij zullen u tevens een actiecode toesturen die u recht geeft op € 10,- korting bij uw eerste online besteding boven € 50.”

Inschrijven kan lastig zijn
Erg jammer dat ze bij de vraag ‘hoe kan ik me inschrijven voor de Blokker nieuwsbrief’ een stuk minder behulpzaam zijn en eigenlijk gewoon precies hetzelfde vertellen als bij de vraag ‘wat krijg ik als ik me inschrijf voor de Blokker nieuwsbrief’, namelijk: “Na het aanmelden voor de Blokker nieuwsbrief bent u ervan verzekerd dat u als eerste de digitale nieuwsbrief ontvangt en op de hoogte wordt gehouden van alle andere acties bij Blokker. Deze nieuwsbrief zult u gemiddeld één keer per week ontvangen.” Oké, maar hóé schrijf ik me nou in, Blokker?

nieuwsbrief blokker 

H&M biedt korting bij nieuwsbrief
Ook de H&M flirt met kortingen als we ons inschrijven voor hun nieuwsbrief. Op de site melden ze: “Wil je op de hoogte blijven van het laatste modenieuws, aanbiedingen ontvangen en informatie over nieuwe ontwikkelingen bij H&M? Abonneer je dan op onze newsletter H&M Fashion News! Registreer je hier en krijg een welkomstkorting van 25% op een artikel naar keuze als je via de Shop Online bestelt. Binnenkort ontvang je je welkomstmail.”

Korting en recepten bij Albert Heijn
De nieuwsbrief van Albert Heijn houdt z’n doel dichtbij z’n product. Het biedt via de mail de beste aanbiedingen en recepten aan. In het online voorbeeld zien we een rooster van drie bij drie vakjes waarin voor verschillende dingen reclame wordt gemaakt: bonus, wijn, recepten, acties en drank.


 
Weinig flitsende nieuwsbrieven
Wat na een rondtochtje door de site van de grotere Nederlandse webwinkels opvalt, is dat ze allemaal een nieuwsbrief aanbieden die weinig innovatief is. Wat plaatjes, html en een paar links en dat is het. Waar zijn de (.gifjes die leiden naar) video’s? Waar zijn de retestrakke nieuwsbrieven met flitsende plaatjes die je direct doen klikken? Esprit heeft een mooie nieuwsbrief, maar die rust wat ons betreft iets te veel op het gebruik van plaatjes. Er is ook te weinig copy te vinden in de nieuwsbrieven. Alles wat aangeprezen wordt of zou moeten worden, staat met weinig bewoordingen vastgelegd in de bijgevoegde plaatjes.

Maar wat ons nog het meest stoorde, is dat de meeste webwinkels nergens even een voorbeeldje geven van hun nieuwsbrief of de laatste editie online hebben staan. Zoiets is wel handig als je nog twijfelt of je je wel wil inschrijven voor de (zoveelste) nieuwsbrief. Natuurlijk kun je je in de meeste gevallen hartstikke makkelijk weer uitschrijven mocht de nieuwsbrief niks zijn, maar dat is al met al toch weer even klikken, mailen of het invullen van een e-mailadres. Handiger en gebruiksvriendelijker zouden wij het vinden als iedere webwinkel die een nieuwsbrief verstuurt ook even laat zien hoe zo’n nieuwsbrief eruitziet.

Tags

Verder lezen

Reacties