menu

Webwinkels Australië klagen over pesterijen

Webwinkels Australie klagenDe kleinere webwinkels in Australië klagen steen en been over de
intimidatie-technieken van stenen winkels, aldus eBay Australië. De
online marktplaats heeft een onderzoek aangevraagd bij de Productivity
Commission, het belangrijkste beoordelings- en adviesorgaan van de
regering qua micro-economisch beleid en regelgeving.

eBay beweert dat de grote retailers (namen werden er niet genoemd) druk hebben uitgeoefend op distributeurs en groothandelaren om sommige producten niet te verkopen of te leveren aan online vestigingen in een poging de concurrentie te smoren. Door de aantijgingen steunt eBay nu een onderzoek dat is ingesteld door de Australische autoriteit voor mededinging en consumentenbescherming (ACCC). De bedoeling is om dieper in te gaan op de belemmerende distributie-praktijken van grote retailers.
 
“In de sterk geconcentreerde Australische kleinhandel kan het intimiderende gedrag leiden tot grote druk op distributeurs en verkopers, die lokaal weinig andere distributiekanalen hebben”, aldus Deborah Sharkey, algemeen directeur eBay Australië en Nieuw-Zeeland.

Pestgedrag onder webwinkels funest voor de consument
Dit gedrag zou in combinatie met de terughoudendheid van de traditionele retailers om online verkoopkanalen te lanceren hebben geleid tot een beperkt binnenlands productaanbod. Klanten zijn daarom beperkt in het kunnen ondersteunen van de Australische markt en zoeken hun heil in buitenlandse webwinkels, waar online winkelen uitgebreider en klantvriendelijker is, aldus Sharkey.

En het gaat al niet zo goed met de Australische detailhandel. Vorige maand bracht de Productivity Commission een proefrapport naar buiten waarin het opriep tot veranderingen in deze sector. En die zijn blijkbaar hoognodig. Australië kent per staat verschillende wetten, maar de Productivity Commission wil sowieso zien dat wetten over bestemmingsplannen en de ouderwetse openingstijden- en dagen aangepast worden, om zo beter in te haken op de veranderende consumentenbehoefte.

“Het versterken van de concurrentie in de detailhandel is een zegen voor de consument, maar het is een hele uitdaging voor de detailhandel. Die heeft over het geheel genomen een lagere productiviteit in vergelijking met de internationale markt en in de meeste gevallen ook hogere kosten”, aldus de Productivity Commission. “Het is niet de taak van de overheid om de industrie te beschermen tegen concurrentie, maar wel om ervoor te zorgen dat de industrie niet belemmerd wordt in het reageren op deze toegenomen vorm van concurrentie”, zo meldt het adviesorgaan in een officieel statement.

Tags

Reacties