menu

EMOTA-keurmerk nu ook in Nederland

WebwinkelKeur haalt EMOTA-keurmerk naar NederlandSinds deze week is het mogelijk om bij Stichting WebwinkelKeur het EMOTA-keurmerk aan te vragen. Dit is een keurmerk van de gelijknamige organisatie, die in heel Europa actief is en de belangen van webwinkeliers behartigt. Stichting WebwinkelKeur is in ons land de eerste en enige vertegenwoordiger van dit pan-Europese keurmerk.

Als je als webwinkelier in aanmerking wilt komen voor het EMOTA-keurmerk, moet je sowieso een extra juridische controle ondergaan. Je ontvangt hierbij een uitgebreid rapport met keurings- en verbeterpunten om helemaal te voldoen aan de geldende wetgeving in Europa. Deze controle zal vervolgens jaarlijks worden herhaald.

“De ecommerce-markt wordt steeds meer Europees. Door middel van het doorvoeren van dezelfde regels in Europese lidstaten wordt het steeds makkelijker om een markt buiten de eigen landsgrenzen aan te boren”, aldus Marcel Landeweerd, oprichter van Stichting WebwinkelKeur. “Hierdoor is er ook vraag naar een keurmerk dat Europees erkend en bekend is. Een dergelijk keurmerk kan naar mijn idee alleen succesvol opgezet worden door samenwerking tussen nationale organisaties in alle lidstaten. Door samen te werken met EMOTA geven we de Nederlandse webwinkelier toegang tot dit samenwerkingsverband tegen een betaalbare prijs.”

Over EMOTA
EMOTA is een belangenbehartiger voor Europese bedrijven die actief zijn in de verkoop op afstand, oftewel ecommerce. EMOTA heeft leden in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Finland, Italië, Portugal, Rusland, Spanje, Zweden en Zwitserland, en een geassocieerd lid in Polen. Begin dit jaar introduceerde de organisatie een keurmerk, waarmee het de samenwerking aanging met diverse nationale branche-organisaties. Met de toetreding van Stichting WebwinkelKeur is het EMOTA-keurmerk nu ook voor Nederlandse webwinkels bereikbaar geworden.

EMOTA kan gezien worden als de tegenhanger van Ecommerce Europe, dat door Thuiswinkel.org werd opgezet nadat deze brancheorganisatie in 2010 uit EMOTA stapte. Ecommerce Europe is van plan om in 2015 ook een Europees keurmerk te lanceren.

Tags

Reacties