Webwinkeliers vaak bang voor marktplaats-imago

Webwinkeliers vaak bang voor marktplaats-imago

Vier op de tien webwinkeliers halen minder voldoening uit hun werk als ze handelen via een online marktplaats. Daarnaast denkt 42 procent van hen dat het merk in de ogen van de klant inboet aan exclusiviteit als ze de webshop aansluiten op een marktplaats.

Online marktplaatsen domineren al jaren de ecommercebranche. Wanneer een webshop zich aansluit bij een marktplaats, krijgt de webshop snel toegang tot een groter klantbereik. Onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop wijst uit dat zij zich vaak zorgen maken over het verkopen via een marktplaats.

‘Marktplaats is betrouwbaar’

Bijna de helft van de ondervraagden gaf aan het vervelend te vinden dat marktplaatsen de markt domineren. Zij vrezen het directe contact met klanten kwijt te raken. “Ondernemers en consumenten kunnen ook veel baat hebben bij de aansluiting omdat een marktplaats betrouwbaar is. De klant weet dan ook precies wat hij kan verwachten qua levering, maar ook qua financiën en dit geeft rust”, vertelt Koen den Hollander, mede-oprichter en CFO van Wolfpack.

‘Vaak is de vrees voor het inboeten aan exclusiviteit onterecht.’

Zo’n veertig procent van de ondervraagden ziet het aantal eigen websitebezoekers afnemen na het aansluiten bij de marktplaats, of verwacht dit. Daarnaast vrezen zij ook dat hun merk niet meer exclusief genoeg zal zijn voor klanten. “Vaak is de vrees voor het inboeten aan exclusiviteit onterecht. Consumenten waarderen het gemak van bestellen bij een Bol of Amazon. Ook zien we dat merkbeleving prima op een eigen site gecreëerd kan worden.”

‘Marktplaats zorgt voor bedrijfsgroei’

Toch ziet het merendeel van de ondervraagden ook in dat het verkopen via een marktplaats nuttig kan zijn. Maar liefst 64 procent van de ondervraagden geeft aan dat bedrijfsgroei de belangrijkste reden is om zich aan te sluiten. Marktplaatsen zoals Bol.com stellen vaak hoge serviceniveau eisen van hun externe verkopers. Om daaraan te voldoen moeten webshops veel processen optimaliseren.

Maar liefst 64% sluit zich aan bij een marktplaats om bedrijf te laten groeien.

Zo’n 61 procent geeft daarom aan dat verdergaande automatisering een belangrijk middel is om het aantal sales te vergroten. “Ondernemers kunnen alleen samenwerken met een marketplace als hun webshop optimaal geautomatiseerd is. Dit gaat op termijn enorm in de kosten schelen en webshops worden er veel efficiënter van.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten