menu

Webwinkeliers gaan offline

De webwinkel Garden of Fashion opent komend weekend zijn eerste offline winkel. Webwinkels die ook offline hun producten gaan verkopen is een ontwikkeling die we steeds vaker zien.

De webwinkel Garden of Fashion werd begin dit jaar opgericht en richt zich voornamelijk op mannen en vrouwen tussen de 15 en 45 jaar. Komende vrijdag 3 september opent Garden of Fashion haar eerste offline winkel op de Keienbergweg in Amsterdam. De winkel zal hetzelfde assortiment aanbieden als de webwinkel.

Het openen van een offline winkel is een stap die steeds meer webwinkels nemen. Waar het eerst voornamelijk offline winkels waren die online gingen lijkt deze beweging zich nu om te draaien. .

Het grootste voorbeeld hiervan is wel Dell. Deze computergigant werd groot door computers direct aan de eindgebruiker te verkopen via telefoon en internet. Door de kosten van retail als tussenstation te omzeilen kon het de computers goedkoper verkopen dan andere bedrijven. In 2006 opende Dell echter zijn eerste twee offline winkels in New York, omdat het bedrijf minder hard groeide dan concurrenten met offline winkels. Inmiddels zijn er ook winkels in onder meer Engeland en Japan en worden Dell computers in Nederland ook verkocht via Dynabyte en The Phone House. Na de omslag naar on- én offline zou de omzet van de computeraanbieder flink gegroeid zijn.

In Nederland zette ook Coolblue, het bedrijf achter onder andere Pdashop.nl en Smartphoneshop.nl, de stap naar offline verkopen. In de winkels in Eindhoven, Groningen en Rotterdam levert het bedrijf persoonlijke service en kunnen klanten hun product bovendien direct kopen en meenemen. Dit is voor veel webwinkels de grootste reden om offline te gaan: klanten die een product snel in hun handen willen hebben kunnen het aanschaffen bij de offline vestiging. Iets wat Bas Dekker van Dell Nederland het ‘burning money syndrome’ noemt.(bron: Twinkle magazine)    

Ook ecommerce reus Amazon.com zou van plan zijn offline vestigingen te openen. Eind vorig jaar ging het gerucht dat het bedrijf druk op zoek was naar winkelruimte in de UK, hoewel Amazon.com dit zelf stellig ontkende.

Garden of Fashion geeft zelf aan dat voor hen het voorblijven van de concurrentie op het internet de grootste reden is om ook offline te gaan verkopen. Met de offline winkel wil de webshop zich onderscheiden van andere webwinkeliers.

Tags

Reacties