menu

Webwinkeliers boos door iDeal storingen

ideal storingenHet was gisteren weer eens de zoveelste keer. Zowel ABN Amro als ING hebben langere tijd geen iDeal betalingen kunnen faciliteren. Webwinkeliers lopen door de problemen bij iDeal miljoenen aan omzet mis en enkele webwinkeliers laten weten zeer ontevreden te zijn met de onstabiliteit van iDeal als betalingsmethode.

Tekenend was de reactie van Patrick Kerssemakers, een van de oprichters van Fonq, afgelopen jaar tijdens de Thuiswinkel Update. Er was een interactief gesprek tussen de directieleden van Coolblue, Scheer en Foppen, Bol.com en Fonq. Daarin ontstond de vraag hoe iDeal zich het beste verder kon ontwikkelen. Moest Currence zich meer richten op het buitenland? Of meer technische innovatie, zoals iDeal Mobiel ontwikkelen? De directeur van Fonq was duidelijk. Laat het huidige iDeal eerst maar gewoon eens foutloos werken met de diensten die het nu biedt. Want momenteel kan hij na het even te overwegen, de betalingsmethode niet veel meer geven dan een zes min.

Record iDeal storingen rond de feestdagen
Die reactie gaf Patrick in september met waarschijnlijk in het achterhoofd de problemen van 2010. Rond de feestdagen was er in dat jaar een record aan storingen met de betaalmethode iDeal. Wat Patrick toen nog niet wist was dat het dit jaar niet veel beter zou worden. Er waren meer storingen te melden dan er op een hand te tellen zijn. iDeal is goed voor een verre meerderheid van alle transacties bij Nederlandse webwinkels en een halve middag geen iDeal, halverwege december, kost webwinkeliers dan ook miljoenen.

Onderhoud vindt veelvuldig snachts plaats maar problemen zijn er bijna wekelijks en vaak meerdere uren achter elkaar. Currence en ook de banken informeren maar mondjesmaat over alle storingen. De reactie van ING gisteravond is ook niet erg hoopvol. ING noemt de storing en ontstane problemen ”heel vervelend voor onze klanten” en geeft aan dat deze ook vandaag misschien nog wel hinder ondervinden, omdat op de site technisch onderhoud plaatsvindt. ”Maar de overlast zal tot een minimum worden beperkt.”

Dat minimum is sowieso voor de meeste webwinkeliers al veel te veel. Met het slechte weer deze dagen kunnen webwinkels nog goed van de laatste voorraden van de feestdagen af, maar dan moet er wel afgerekend kunnen worden.



Grote en kleine webwinkeliers zijn het meer dan zat

Kleinere webwinkels laten meerdere keren weten dat ze het liefst gewoon een schadeclaim indienen. Fokko Krooneman van Fokkido.nl was eerder al vrij helder en geeft op Twitter ook een duidelijk signaal. “Waar kan de factuur voor de geleden schade vanwege de iDeal storingen van gisteren, naartoe?” De directeur van Bol.com, Daniel Ropers, retweet het bericht. Blijkbaar is ook die er een beetje klaar mee.

Tags

Reacties