menu

Webwinkeliers blijven investeren in website

webwinkeliers investeren in webwinkelMet de populariteit van social media en de opkomst van ‘mobiel’ zou je
denken dat de webwinkel zelf een ondergeschoven kindje is geworden.
Niets is minder waar. Webwinkeliers investeren nog steeds volop in de website, meer dan in social media of mobiel.

Honderd hoge piefen van grote retailmerken die intern de beslissingen nemen, zijn ondervraagd door Econsultancy die op basis daarvan drie conclusies trekken. Een daarvan is dat de grotere webwinkels nog steeds met hun investeringen focussen op de webwinkel zelf. Niet zo gek als je je bedenkt dat de uiteindelijke conversie bij deze webwinkels nog steeds plaatsvindt op de site in de meerderheid van de gevallen. Bij maar 5% vonden er ook transacties plaats via sociale sites.

Meeste geld gaat naar webwinkel zelf
In de komende twaalf maanden zal 59% van de ondervraagden de grootste investering doen op de website zelf, gevolgd door 35% die zich focust op mobiel en 22% die zich met de investering richt op sociale netwerken. En dat terwijl volgens een eerder onderzoek van Econsultancy consumenten zo’n 7% van hun online tijd spenderen op mobiele apparaten en bedrijven maar 0.5% van hun marketingbudget in mobiele advertenties steken.

Social media blijft populair

Een andere conclusie die uit het vragenrondje naar boven kwam was dat affiliate marketing een steeds populairder wordende techniek is om de verkopen te stuwen. Eén op de vier ondervraagden is van plan om het aankomende jaar te investeren in affiliate marketing. En in social media wordt dan misschien niet zo veel geïnvesteerd als in andere marketingtools, het is wel populair bij de honderd ondervraagden. Zo gaf drie op de vier respondenten aan sociale netwerken te gebruiken om de online zichtbaarheid van het bedrijf te verbeteren. Dit, en dus niet per se het willen laten toenemen van de verkopen, was dan ook de hoofdreden om in social media te investeren.

Vooral Pinterest is opeens een belangrijke tool geworden voor webwinkeliers. Eén op de drie gaf aan de relatief nieuwe dienst uit te (gaan) proberen. Het is daarbij nog niet zo populair als Twitter (74%) of Facebook (89%).

Tags

Reacties