menu

Webwinkel Vakdagen dag 2

De Webwinkel Vakdagen zijn ook vandaag nog in volle gang. Gisteren kwamen we al met onze belevenissen op de beurs, vandaag is het publiek aan de beurt.

Het is een mannelijk feestje in de Jaarbeurs tijdens de Webwinkel Vakdagen. Vooral mannen in de leeftijdscategorie 25-35 komen op de Webwinkel Vakdagen af. Het pakken gehalte is redelijk hoog, veel bezoekers lijken werkzaam te zijn in de zakenwereld. De laptoptas is dan ook een populair accessoire. Veel bedrijven die al langer actief zijn in ecommerce komen naar de beurs om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de branche. Daarnaast is de beurs voor hen een gelegenheid om te netwerken met andere ondernemers.

We zien ook veel bedrijven die de beurs bezoeken om zich te oriënteren op het opzetten van een online retail kanaal voor hun bestaande winkel. Stefan uit Rotterdam is bijvoorbeeld bezig een online versie van zijn fietsenwinkel op te zetten: “Het is toch het verkoopkanaal van de toekomst, en ik hoor zoveel positieve geluiden over hoe de ecommerce ervoor staat. Het zou zonde zijn die hele afzetmarkt te laten liggen.” Hij vindt de Webwinkel Vakdagen een goed evenement om aanbieders van webwinkel software te vergelijken en persoonlijk vragen te stellen: “Het is toch een stuk persoonlijker en directer dan een email.”

Een grote groep bezoekers wordt gevormd door startende webwinkeliers. Sommigen hebben het plan opgevat om een webwinkel op te zetten en kijken wat rond op de beurs om erachter te komen hoe dat nu allemaal in zijn werk gaat. Peter uit Woerden zegt: “Het lijkt me gewoon wel een leuk idee, een webwinkel. Dus dacht ik, eens kijken hoe ik dat dan allemaal aan zou moeten pakken.” Veel van deze oriënteerders hebben slechts grove plannen, net als Peter: “Ik weet nog niet eens wat ik precies zou willen verkopen”, zegt hij lachend. “Maar ik moet zeggen dat dit me wel een globaal idee geeft van wat er allemaal bij komt kijken, en  dat is meer dan ik dacht hoor.” Hij vindt de beurs soms wel wat commercieel: “Het gaat toch vooral om klanten winnen, en dat merk je.”

Anderen zijn al verder gevorderd en hebben heel duidelijk voor ogen wat het moet worden. Sommigen hebben het ondernemingsplan al klaar en zijn al toe aan het inkopen van het assortiment. Zoals Rebecca uit Amsterdam: “Een webshop in erotiek artikel wordt het. Maar dan wel voor het hogere segment.” Ze is er naast haar studie volop mee bezig. “En morgen vertrek ik naar Parijs om het assortiment in te kopen!” zegt ze vol enthousiasme. 

Natuurlijk zijn er ook veel webwinkeliers die al langer met hun winkel bezig zijn. Zij komen naar de beurs om op de hoogte te blijven van de laatste technologieën en trends. Remco uit Eindhoven heeft een webwinkel in elektronische artikelen. Voor hem is een bezoekje aan de Webwinkel Vakdagen vooral leuk, en daarbij noodzakelijk om de concurrentie voor  te blijven: “Je moet toch een beetje weten wat de nieuwste technologieën zijn, want voor je het weet ben je achterhaald in een markt als deze.” 

De Webwinkel Vakdagen zijn een perfect evenement om te weten te komen wat er speelt in eccommerce. Beginnende webwinkeliers kunnen zich er gemakkelijk oriënteren op de markt, en ervaren spelers netwerken er met elkaar. Voor ieder wat wils dus. We horen overwegend positieve geluiden van de bezoekers, en merken dat vooral startende webwinkels veel hebben aan het persoonlijke contact met bedrijven en experts.

Voor wie nog even na wil genieten: de presentaties van de Webwinkel Vakdagen staan binnenkort hier online.   

   

Tags

Reacties