menu

Webwinkel Vakdagen dag 1

De eerste dag van de Webwinkel Vakdagen zit erop. Hier een kort verslag van een middagje Jaarbeurs.

We hadden ons vooraf op in ieder geval op twee presentaties gericht. Zo waren we met name benieuwd naar Durk Jan de Bruin met zijn betoog over waarom elke webwinkelier zou moeten focussen op het hebben van meerdere webwinkels. Erg interessant, denken we, want helaas missen we zijn presentatie. Gelukkig zijn alle sprekers achteraf online terug te luisteren zodat we later nog eens naar zijn presentatie kunnen luisteren. Interessant is het om te zien dat ook het recent surceance van betaling aangevraagde bedrijf Vivendo hiertussen te vinden is. Op de Vakbeurs zelf is het hele bedrijf nergens meer aanwezig.

Maar goed. Te laat dus voor de presentatie van Durk Jan. Dan maar even rondneuzen tussen alle stands. Veel bekende bedrijven zijn aanwezig, allemaal met een goed verzorgde stand. Grote spelers als TNT en Twinkle zijn van de partij maar ook veel nieuwe gezichten. Opvallend is het aantal bedrijven met stands waar wij, als doorgewinterde ecommerce specialisten zelfs nog nooit van hadden gehoord. Veel startende bedrijven nemen deze kans om zich bekend te maken bij het publiek van de Webwinkel Vakdagen.

We weten net op tijd de sprekersarena terug te vinden om niet ook nog eens te laat te zijn bij de presentatie van Wijnand Jongen. De directeur van Thuiswinkel.org presenteert de tien online retail trends van 2010. Tenminste, er zijn ons tien trends beloofd maar Jongen houdt het vandaag bij vijf. 

Jongen spreekt over de online retail revolutie die zich in 2010 zal gaan voortzetten. Aan de hand van allerlei cijfers bewijst hij dat online shoppen aan een grote opmars bezig is. Steeds meer mensen kopen online en steeds meer winkels worden ook online actief. Tot zover is het om eerlijk te zijn een beetje teleurstellend, want dat is natuurlijk allemaal nog niets nieuws. 

De presentatie gaat verder en er wordt ons vertelt dat de jeugd de toekomst heeft, waar we het helaas ook al niet helemaal mee eens zijn. In onze ogen is het juist de oudere internetter die steeds vaker het online winkellandschap begint te ontdekken en deze doelgroep heeft ook de financiële middelen om gelijk veel te kopen. De oudere online shopper mag nu nog iets ondervertegenwoordigd zijn, hij heeft wel degelijk de toekomst.

Een andere trend die Wijnand Jongen ziet is die van de Long Tail. Deze term, al vaak genoemd in associatie met ecommerce, zal zich ook in 2010 doorzetten in de webwinkelbranche. Met de Long Tail wordt het aanbieden van zeer specifieke producten aan een nichemarkt bedoeld. In vergelijking met traditionele offline winkels kunnen webwinkels een veel breder assortiment aanbieden met erg gespecificeerde producten. Het internet is met zijn wereldwijde bereik een ideaal distributiekanaal voor dit soort nicheproducten.

Mobile ecommerce zal in 2010 dan echt door gaan breken. Dit is al eerder gezegd, maar met de grote populariteit van de iPhone en andere opkomende internetphones zal het nu toch wel echt gaan gebeuren.

Jongen stelt ook dat er in 2010 in toenemende mate sprake zal zijn van een kanaalconflict bij de grotere merken. Doordat grote merken duidelijk aanwezig zijn op het internet zullen steeds meer consumenten direct van deze bedrijven zelf gaan bestellen. Hierdoor ontstaat een conflict tussen de verschillende verkoopkanalen. De merken krijgen alle macht en de retaillers die merken via hun shop verkopen vinden zich hierdoor in een zwakkere positie.

Verder komt social media op als marketingkanaal. Veel merken hebben eigen pagina’s op sites als Facebook en Twitter. Bedrijven zullen steeds aanweziger worden op deze netwerken om zo hun positie te verbeteren.

Al met al een prima presentatie, zeker voor diegenen die relatief nieuw of onbekend zijn in de ecommerce branche. Zo brengt de presentatie ons niet dat unieke nieuws waar we misschien op hoopten maar vooral de bevestiging van enkele trends die in 2009 ontstaan zijn en volgens de Thuiswinkel Organisatie in 2010 inderdaad verder zullen ontwikkelen. 

Meer over de webwinkel vakdagen lees je morgen!       

Tags

Reacties