menu

Webwinkel Vakdagen 2015

Webwinkel Vakdagen 2015Gisteren zijn de Webwinkel Vakdagen weer van start gegaan en zoals gebruikelijk was het weer een drukte van jewelste! Het event mag zichzelf met recht dé ecommerce-beurs van het jaar noemen en uiteraard hebben wij er dus ook een bezoekje aan gewaagd. Wij vonden het een succes, dus zijn vandaag weer van de partij. Zien we je daar?

Bij de drukke binnenkomst is het altijd even acclimatiseren. Je wordt (wederom) begroet door een iets té enthousiaste spreker uit de stand van Multisafepay. Het bedrijf heeft een lastig jaar gehad met een kleine leegloop en wat andere nare ontwikkelingen en blijkbaar was er weinig tijd of mankracht om iets nieuws te bedenken. Verder staat er bij de ingang een enorme ezel in het gangpad, word je omver gelopen door wat bag rats op zoek naar de freebies die hier en daar worden weggegeven en moet je misschien gewoon even wennen aan het idee dat je op de grootste beurs voor de ecommerce bent beland.

Maar eerlijk is eerlijk, als je even door dat punt heen bent zijn de Vakdagen altijd het bezoeken waard. Met gratis toegang voor webwinkeliers (in spe) en toch zo’n ruim aanbod aan presentaties kun je hier eigenlijk altijd wel vinden wat je zoekt, al is het handig vooraf even op de site te kijken wanneer welke presentaties beginnen en in welke ruimte dit is. Want het aanbod is enorm! 

Ook tussen de presentaties door is er genoeg te beleven want vrijwel iedereen die actief is in de ecommerce is aanwezig. Tenminste, er zijn wel wat afwezigen maar als ze niet op deze beurs zijn zegt dat misschien genoeg? Waar was bijvoorbeeld LogiVert? Het is afgelopen jaar ijzig stil geweest rond deze aanbieder van webwinkelsoftware maar de afgelopen tien jaar kwamen ze wel altijd met wat nieuws naar de beurs? Een andere partij waar we graag weer eens wat van hadden willen horen is Luondo. Helaas waren ook zij niet op de beurs. Nic. Oud had dit jaar geen stand, maar daar was de reden waarschijnlijk dat ze liever zelf vrij rondlopen, want we kwamen wel enkele medewerkers tegen.

Reponsive? Nieuwe trend?
Shoptrader was er wel, inclusief stand. Het bedrijf is afgelopen jaar afgestapt van een ziljoen verschillende versies waarbij elke klant eigenlijk zijn eigen unieke software heeft (en developers dus ook geen idee meer hebben) naar één SaaS-achtige totaalversie waarbij de klant alleen nog aanpassingen kan doen via templates, addons en stylesheets maar alle updates aan de software in één keer voor iedereen beschikbaar zijn. Klinkt als een goede keuze, al zal het een lastig verhaal zijn om uit te leggen dat maatwerk waarvoor eerder de hoofdprijs is betaald in de SaaS-oplossing niet meer mogelijk is. Alles bij elkaar zal het waarschijnlijk ook veel werk zijn geweest om alle klanten te laten overstappen. Zovéél dat er geen tijd meer was om de tekst van de stand nog een keer door te lezen?

Shoptrader Reponsive webwinkels

Size doesn’t matter
Een andere duidelijk aanwezige partij was uiteraard MijnWebwinkel. Met misschien wel dé beste plek voor een stand en een uitgebreid beursplein waren zij goed vertegenwoordigd op de beurs. Met zo’n locatie en zo’n stand kan het niet anders dan dat deze partij goede zaken zal hebben gedaan op de beurs. Al vroegen wij ons af wie de reclames op de toiletten zou hebben bedacht?

Mijnwebwinkel Size?

Klarna: ‘2015 wordt derde keer op rij met 100% groei’
Natuurlijk was ook Klarna, een aanbieder van achteraf betalen, van de partij. Wij spraken kort met Country Manager Nicolas Debaig. Alhoewel het bedrijf qua nieuwe ontwikkelingen met name sterk actief is met de groei overzee in de UK en de VS, en na de overname van Sofort momenteel een sterke groei realiseert in Oost-Europa, staan ze in Nederland zeker ook niet stil. Absolute cijfers deelt het bedrijf helaas niet, maar Nicolas wist ons wel te vertellen dat het bedrijf het afgelopen jaar in ons land wederom is gegroeid met ruim 100% in volume (factuuromzetten) en 87% in transacties. In nieuwe gebruikers is het bedrijf met 67% gegroeid dus ook onder gebruikers die al bekend waren met de dienst heeft er een groei plaatsgevonden. Gezien de extra aansluitingen die er binnenkort aan zitten te komen is de verwachting dat ook in 2015 een verdubbeling in volume in Nederland gerealiseerd zal worden.

Bovenstaande uitgelichte bedrijven zijn slechts enkele die we gisteren tegenkwamen en die je op een beurs als deze mag verwachten. Uiteraard waren ook de nieuwkomers present, zoals Afosto, NextChapter en Sign2Pay. Heb je gisteren de openingsdag gemist? Geen nood, ook vandaag is de beurs voor webwinkeliers gratis om te bezoeken, als je je vooraf even via de site inschrijft. In dat geval, tot straks want wij waren gisteren ook nog lang niet uitgekeken!

Tags

Reacties