menu

Webwinkel Vakdagen 2012 drukbezocht

Webwinkel Vakdagen 2012 weer drukbezochtOok dit jaar zijn de Webwinkel Vakdagen weer drukbezocht. Vandaag is de eerste van twee dagen nog niet eens helemaal achter de rug, maar dat wil niet zeggen dat de belangstelling er minder om is. We zagen bekende koppen, maar hoorden ook nieuwe sprekers.

Net als vorig jaar (en het jaar daarvoor) waren en zijn wij ook aanwezig op de Vakdagen. Niet met een eigen stand, maar wel rondlopend op zoek naar verse nieuwtjes, interessante keynotes, boeiende sprekers en fraai vormgegeven stands. En wat een verrassing: ook dit jaar zijn het vooral mannen in de categorie 25-45 jaar die de Webwinkel Vakdagen bezoeken. Dames zijn dit jaar ook aanwezig, al lijkt een hoog percentage dit jaar ingehuurd?

Dit jaar is door verschillende bedrijven namelijk gepoogd om écht met meer te komen dan alleen een gewone stand. De PR-dames, goodiebags, en foldertjes kwamen we vorig jaar ook al tegen maar dit jaar zien we hier en daar ook een heuse bar, Copernica komt met energiedrankjes (smaakten ook nog eens prima) en sommige stands zijn dit jaar echte kunstwerken geworden. Kijkend naar de groei en professionalisering van de Vakdagen, gaat het goed met de branche.

Weer drukke vakdagen
Zoals ook in voorgaande edities is het druk op de eerste dag. Voor wie naar interessante presentaties wil luisteren, raden we dan ook de donderdag aan, omdat het de tweede dag vaak wat rustiger is. Maar over het algemeen waren de presentaties dit jaar wel stukken beter te doen dan afgelopen jaren. Natuurlijk zijn er presentaties die er echt uitspringen. Een vice-president van Google die uit Amerika is overgekomen trekt de aandacht. Maar met meerdere zalen in verschillende hoeken was er ook genoeg te zien voor mensen die liever de extreme drukte vermijden.

Wij volgden al vroeg op de dag een interessante paneldiscussie onder leiding van Wijnand Jongen van de Thuiswinkel Organisatie, over ‘cross border e-commerce’ en wat daar allemaal bij komt kijken qua logistiek en retourneren. Op Emerce is hierover al een interessant artikel te lezen. Net na de lunch volgen we een presentatie van De Belastingdienst die goed laat merken het publiek tegenover zich te herkennen. Voorbeelden en stellingen zijn stuk voor stuk op de internetondernemers gericht en alhoewel de tijd beperkt is wordt veel verwezen naar de plekken op het internet waar er meer te lezen valt over de besproken onderwerpen.

Ook op de beurs kun je je fiscale vragen kwijt want de Belastingdienst is dit jaar voor het eerst aanwezig met een eigen stand. Die is wat sober (moet tenslotte betaald worden van belastingcenten) maar goed bezet en er lopen ook mensen die vragen kunnen beantwoorden voor de Douane en Consumentenautoriteit. Naast de Belastingdienst komen we meer nieuwkomers tegen. Een van de toonaangevende partijen is natuurlijk Realvine. Pure Magento-bouwers die onder andere de webwinkel van KLM bouwen. Ze zijn al wat langer bezig maar hebben op de Webwinkel Vakdagen dit jaar voor het eerst een eigen stand waar we even een kop koffie drinken en de ecommerce-krant van Realvine door kunnen nemen.

Logistieke webshop van het jaar 2011
Verder wordt vanavond voor de zittenblijvers de logistieke webshop van het jaar 2011 bekendgemaakt. Dit gebeurt vanaf 18:30 in Media Plaza. Zowel Albelli, HEMA als Nespresso maken kans op deze titel. Rond negen uur ’s avonds horen zij wie er vandoor gaat met de prijs die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt.

Ga naar de beurs of volg het via internet
Hoe je het ook wendt of keert, de Webwinkel Vakdagen, ook dit jaar weer in de Jaarbeurs te Utrecht, is dé beurs voor iedereen die met een webwinkel bezig is of die er juist mee wil beginnen. De beurs is ook een goed evenement om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt in de immer actieve ecommerce-wereld. Als je vandaag niet geweest bent is het morgen dus zeker een aanrader. Ben je er dit jaar niet bij, maar wil je toch een beetje meekrijgen wat er gebeurt? Volg dan de Webwinkel Vakdagen via Twitter of via deze twitter-stream. Of kijk later op de YouTube-pagina om de gemiste presentaties te bekijken. 

Tags

Reacties