menu

Webwinkel software mag wat kosten

Grote webwinkels maken liever zelf de gehele software en vinden liever het wiel zelf uit dan dat ze kiezen voor standaardoplossingen als licenties of open source. Ook als dit een kostenbesparing zou kunnen betekenen.

6 van de 7 grote webwinkels in Zwitserland maakt het liefste de software in eigen beheer. De redenen hiervoor zijn verschillend. Enkele vaker genoemde redenen:

  • Beter inzicht in de eigen webwinkel
  • Beter beheer over het uiterlijk en functionaliteit
  • Aansluiting op software als CRM of voorraadbeheer

Het blijkt uit Zwitsers onderzoek. Bron: Optaros.com.

Schokkend is het niet. Niemand verwacht onder een webwinkel als Bol.com, Wehkamp of de Freerecordshop een Magento of osCommerce linkje te zien staan. We zijn dan ook niet verbaasd van het feit dat dit zo is maar vinden wel de redenen interessant om te zien. Opvallend is dat 7 van de 19 grote webwebwinkels aangeeft dat design doorslaggevend is om niet te kiezen voor een bestaande oplossing als open source. Dit terwijl met de nieuwste open source webwinkelformules toch bijna alles in design mogelijk is!

Verder is het interessant dat webwinkels graag de software in eigen hand houden ook als dit financieel niet direct de goedkoopste oplossing is. Eerder schreven wij nog over een mogelijke 35% besparing als webwinkels ervoor zouden kiezen om de software uit te besteden.

Van open source naar maatwerk
Wij hebben onderzocht of dit in Nederland hetzelfde is. Hiervoor hebben we 5 webwinkel eigenaren benaderd welke allen meer dan 200.000 euro omzet per jaar draaien. Drie van de 5 werken van oorsprong wel met een open source formule maar hebben deze software inmiddels zo ver zelf verbouwd dat het eigenlijk geen open source meer heten mag. Zo worden door de open source formule uitgegeven veiligheidspatches bijv. al niet meer geinstalleerd en zorgen de webwinkels zelf inmiddels voor de verdere aanpassingen in techniek.

Twee webwinkels heeft de gehele techniek nog bij een extern webdesign liggen en ontvangt hier maandelijks facturen van welke kunnen oplopen tot duizenden euros in de maand. De samenwerking verloopt hier zo goed dat het bijna voelt als eigen werknemers. Er is bijna dagelijks telefonisch of per e-mail contact. Een webwinkel werkt met een freelancer op afstand en een parttimer in eigen dienst. De andere twee webwinkels werken simpelweg met een fulltime programmeur voor de webwinkel. Wel vaak in combinatie met externe designers of programmeurs maar veel gebeurd in eigen beheer.

Kostenbesparingen in software is voor alle vijf geen optie. “Het is toch de core van je organisatie. Een autoreparatiebedrijf gaat ook niet bezuinigen op zijn krik en een timmerman ook niet op zijn hamer. Besparen in tijden van crisis doen we zeker wel maar de software van de webwinkel zelf is altijd wel een potje voor te vinden.” Aldus een van de webwinkeleigenaren. Toch een bestaand pakket aanschaffen? Zie dan onze pagina over webwinkelsoftware vergelijken.

Tags

Reacties