Webwinkel op zondag gesloten?

Webwinkels zijn geweldig omdat je kunt winkelen wanneer het jou uitkomt! Al zijn er op zondag ook webwinkels gesloten. Waarom gaan die webwinkels elke zondag dicht en als ze dat doen, wat zijn dan de gevolgen?
Waarom een webshop sluiten?
Er is online al veel geschreven over webwinkels die op zondag gesloten zijn. Veel mensen vinden het onvriendelijk en onhandig. Als jij religieus bent hoeft een ander dat toch niet te zijn? Klopt helemaal! De meeste religieuze mensen vinden het ook helemaal niet erg als jij wel winkelt op zondag, dat mag je zelf weten.
Ze willen daar alleen niet zelf aan bijdragen. Jou er niet toe verleiden want dat zien zij als zonde. Een goed voorbeeld van een maatschappelijke zonde die juridisch niet vastgelegd is, weten we even niet dus vergelijk het maar met een winkel die niet wil dat jij hem leegrooft op zondag, en daarom de verleiding ertoe wil wegnemen. Bijvoorbeeld door een rolluik te gebruiken zodat je het aanbod niet ziet. Ze sluiten de boel op zondag.
Webwinkels op zondag verplicht dicht
Er zullen er een paar blij zijn dat de coalitie met CDA, VVD en PVV het uiteindelijk niet gehaald heeft. Deze constructie had de SGP regelmatig nodig om als extra gedoogpartner te fungeren en dhr. Dijkgraaf van die partij suggereerde om alle webwinkels op zondag verplicht te sluiten. MKB Nederland zou positief hebben gereageerd op het voorstel.
Dat klinkt gekker dan het is. Uiteindelijk zijn webwinkels, toch gewoon winkels. En er is eerder gedoe geweest met de locatie, met heffingen voor de detailhandel, en andere zaken waarover je als webwinkelier misschien niet nadenkt, maar je toch mee te maken krijgt omdat je óók winkelier bent. En gewone winkels hebben ook te maken met de Winkeltijdenwet.
Er zijn al webwinkels op zondag dicht. Een goed voorbeeld daarvan is de webshop van ongediertespecialist Kees Kooijman. Ook webwinkels als Elvitaal.nl en Babypark.nl zijn op zondag standaard gesloten.
Gesloten op zondag voor zoekmachines
Een gevolg van het sluiten van een webwinkel op zondag is dat deze dan niet alleen voor bezoekers gesloten is, maar ook voor zoekmachines als Google. Die doen soms de raarste dingen. Adviseurs raden het daarom af om nadelen in in de (top)posities te voorkomen.
Al zijn dat vooral adviseurs die zelf niet gelovig zijn. Het is misschien een uitdaging, maar alles dat jou uniek maakt kun je ook gebruiken als kracht. Als je webwinkel dichtgaat op zondag, kan dat aandacht opleveren van blogs en sociale media met backlinks tot resultaat.
Voordelen van het sluiten
Naast het feit dat je persoonlijk je misschien fijner voelt als je je religie op jouw manier uitdraagt zijn er echt wel voordelen te behalen. Bijvoorbeeld als je doelgroep ook dezelfde opvattingen heeft en jouw hiermee wilt steunen. Of als je het zo goed aanpakt dat je media-aandacht bereikt. Als jij het vernieuwend aanpakt is de kans groot dat een Reformatorisch Dagblad, of de diverse kerkblaadjes, het zullen oppakken. Dit is duidelijk een USP die andere webwinkels je niet zomaar na kunnen apen. Je mag deze dus gerust gebruiken!
Probeer het dus niet te beperken tot alleen de wekelijkse zondag maar zorg dat de webwinkel alle Christelijke zondagen wordt aangepast. En dagen dat je wel open bent mag je ook best jouw opvattingen in de webwinkel laten zien.
Een digitaal rolluik?
Dat het sluiten op zondag nadelig werkt neem je waarschijnlijk voor lief. Als er op maandag ook nog gevolgen zijn in zoekmachines als Google, is dat wel een nadeel. Of de aandacht en backlinks het goedmaken voor de overige dagen is dan nog maar de vraag.
Daarnaast wordt het een rommeltje in software als Google Webmasters, door meldingen elke week. Je webwinkel op zondag gesloten houden moet dan ook beter kunnen. Kijk of je nadelen kunt beperken. Denk aan landingspages, teksten, en inhoud van je webwinkel die nog wel kunnen werken, zodat zoekmachines kunnen blijven crawlen.
De tekst dat de webwinkel gesloten is, kun je beter niet direct als tekst op de voorpagina plaatsen, maar in een plaatje bijvoorbeeld, zodat de inhoud van de pagina verder intact blijft. Zo kun je zoekmachines en bezoekers op zondag wel toegang geven, maar het verleiden van de bezoeker beperken, door al je productfilmpjes en –foto’s op zondag te vervangen voor een afbeelding van een rolluik. Of door het winkelwagentje, of de bestelknop op zondag te vervangen voor een afbeelding dat volgens jou ontspanning uitstraalt.
Vul het aan met een tekstje waaruit de bezoeker kan opmaken dat je liever hebt dat die even aan zichzelf denkt en dat je morgenvroeg graag weer klaarstaat. Maak het vooral duidelijk aan de klant in plaats van opeens totaal verdwenen te zijn.
Tot een keurmerk aan toe
Heb je alles voor elkaar? Dan mag je het best uitdragen. Laat op een vriendelijke manier zien dat jouw webwinkel werkt volgens een overtuiging. Een positieve Christelijke kreet op elke pagina kan een webwinkel gelijk een andere uitstraling bieden! Laat mede met je assortiment en uitstraling echt zien dat jij ergens voor staat.
Verder kun je denken aan bijvoorbeeld een mooi zelf ontworpen erkenning waaruit blijkt dat deze website voldoet aan alle regels die voor jouw overtuiging gelden. Een soort keurmerk, maar dan op basis van jouw persoonlijke levenskeuzes. Je kunt de button linken naar bijvoorbeeld naar een aparte over ons pagina, waarop je meer schrijft over je zelf en jouw normen, waarden en overtuigingen.
Als je er uiteindelijk zoveel werk van hebt gemaakt zullen mensen ook wel begrijpen dat het niet verkeerd bedoeld is. Je hebt er hard voor gewerkt en staat ergens voor. Het sluiten op zondag is dan alleen nog maar de bezegeling van jouw werk. Succes!
Reacties