menu

‘Webwinkel moet weer ouderwets persoonlijk’

WinkelGoogle was aanwezig op de Web 2.0 Expo. Osama Bedier, vice president Payments, vertelde daarin dat ecommerce de afgelopen dertien jaar nauwelijks is veranderd, maar dat het zich nu in een radicale overgang bevindt. Hoe meer online winkelen verandert, hoe meer het zal voelen als ouderwets fysiek winkelen.

De verandering in ecommerce zal volgens Bedier ontstaan omdat mobiliteit, lokaal georiënteerde diensten en persoonlijk georiënteerde diensten steeds meer tot elkaar komen. Uiteindelijk zal de toekomst van ecommerce er net zo uitzien als de winkelsfeer in de jaren vijftig.

Online shoppen wordt persoonlijk

Als voorbeeld gaf Bedier aan dat hij terugwil naar het ouderwetse winkelen, daarbij verwijzend naar de kleine winkeltjes in zijn thuisland Egypte. Toen hij daar een winkeltje binnenliep, noemde de eigenaar hem bij naam en vertelde hem dat zijn vaders favoriete brood nu extra goedkoop is. En toen hij vroeg naar Spaanse olijven en de eigenaar had ze niet, vertelde hij Bedier dat ‘ie ze in de winkel aan het eind van de straat kon halen of dat ‘ie kon wachten tot vrijdag als een nieuwe voorraad zou binnenkomen.

Moderne ecommerce-systemen moeten door het combineren van mobiele, lokaal georiënteerde en persoonlijk georiënteerde technologieën ook dit soort service gaan bieden. Gaan we inderdaad die kant op met online winkelen? Bij veel sites, waaronder bol.com, is het al gebruikelijk dat je, als je eenmaal ingelogd bent, ziet wat er wordt aangeraden op basis van je klikvoorkeuren en eerdere aankopen. Als we kleding in het winkelwagentje van H&M gooien, krijgen we bij het afrekenproces nog wat bijpassende accessoires voorgeschoteld. Op zich niks nieuws dus.

Maar volgens Bedier kan het nog verder gaan. Als we besluiten om onze identiteit en locatie af te geven, kan de webwinkelier nog persoonlijker worden. Dat het bijvoorbeeld ingrediënten zal voorschotelen voor een recept dat we op een kooksite zo lekker vonden.

Vooral dat laatste, het beschikbaar stellen van je ‘identiteit’, zou een van de drie kernelementen zijn die aanwezig moeten zijn voordat de volgende ‘ecommerce-revolutie’ kan plaatsvinden.

Samenwerken

Bedier spreekt namens Google en de zoekgigant is als geen ander in staat om data van een site te gebruiken voor de service van een andere site. Veel gebruikers hebben daar (vooralsnog) ook geen moeite mee en maken daarom dan ook veelvuldig gebruik van diensten als Google, Gmail, Google Docs en Google Calendar.

Kan deze vaak onzichtbare uitwisseling van data op verschillende Google-sites ook vertaald worden naar de online webwinkels? Bedier vindt van wel. Hij zei: “Dit gaat niet over iemands app. Dit gaat niet over iemands website. Het gaat niet over één bedrijf. Het gaat om dat wij samenwerken om uitdagingen en obstakels aan te gaan.”

De toekomst?

Het is de vraag of webwinkeliers hun klanten durven door te sturen naar een andere, concurrerende, webwinkel omdat ze zelf een bepaald product even niet op voorraad hebben. Wel kan het handig zijn als een webwinkelier weet dat een (potentiële) klant al wat heeft rondgekeken op kooksites en hem nu die daarbij behorende ingrediënten kan aanbieden. Zoiets kan ook erg handig zijn voor de consument, alhoewel tegenstanders zeggen dat de kans bestaat dat die consument niet al zijn info zomaar wil delen. Maar zoals al meerdere keren is gebleken met bepaalde Google-diensten, zal dát uiteindelijk wel meevallen…

Tags

Reacties