menu

Webwinkel lijdt flink verlies door fout

De webwinkel 6pm.com, een zusterbedrijf van Zappos.com, leed een verlies van 1,6 miljoen dollar (zo’n 1,4 miljoen euro) door het voeren van foutieve prijzen op de website. Alle artikelen hadden per ongeluk een maximum prijs van $49,95.

Hierdoor werden ook veel duurdere artikelen van soms duizenden dollars verkocht tegen deze prijs. De fout ontstond om middernacht en werd pas ontdekt rond 6 uur ’s ochtends. Toen was het al te laat en had een groot aantal mensen al producten besteld. 6pm.com moet deze producten leveren.

Ook in Nederland hebben webwinkels zich wel eens vergist bij het prijzen van producten. Zo deed OTTO in oktober 2006 een LCD televisie van de hand voor €99,- en werd deze prijs zelfs aangepast naar een bedrag van €99,90! Zelfs nadat de fout bekend werd bleef de foutieve prijs nog geruime tijd staan, doordat alleen het moederbedrijf in Duitsland de fout zou kunnen verbeteren en dit erg ingewikkeld zou zijn. De fout leverde OTTO veel publiciteit op, dus er valt te twijfelen over de motieven van het bedrijf. De Nederlandse wetgeving zorgde ervoor dat de webwinkel de televisies niet daadwerkelijk hoefde te leveren. De rechter besloot in zijn uitspraak dat er voor de consument voldoende reden was om aan te nemen dat de lage prijs niet klopte, en sprak OTTO vrij van het leveren van de televisies.

Ook Bol.com ging eens de fout in en bood in mei 2007 een digitale camera van Canon aan voor €28,99. De camera werd massaal besteld, maar Bol.com lostte de zaak op door deze kopers een email te sturen waarin de fout bekend en de koop ontkracht werd, en de webwinkel zijn oprechte excuses maakte. De uitspraak in de OTTO zaak kwam Bol.com in dit geval goed van pas.

En dan is er nog Plasmadiscounter.nl, dat het met een prijs van €0,99 voor een plasma televisie in juni 2008 helemaal bont maakte. Eigenaar Tom Coronel gaf toe de fout waarschijnlijk gemaakt te hebben toen hij op het circuit van Brno even snel een prijswijziging doorvoerde.      

Tags

Reacties