menu

Webwinkel klaar voor Olympische Spelen?

Webwinkel klaar voor Olympische Spelen 2012 Londen?Vandaag precies nog 100 dagen en dan gaan de Olympische Spelen 2012 beginnen. Het evenement wordt dichtbij huis gehouden, in Londen, maar zal natuurlijk wereldwijd kijkers, fans en pers verblijden. En ook de ecommerce kan profiteren. Heb jij al voorbereidingen getroffen?

Olympische Spelen 2012 in Londen
Van 27 juli tot en met 12 augustus worden de Olympische Spelen gehouden in Londen. Het sportspektakel is bijzonder bekend en daarom commercieel interessant, maar let op! Elke keer blijken er weer zeer strenge regels voor commerciële bedrijven die zich willen associëren met het ‘merk’ Olympische Spelen. Zo schrijft The Guardian over een zogeheten ‘branding police’ die de exclusieve rechten die sponsors hebben moet beschermen.

Dat dit serieus is, blijkt wel uit een aantal regels waarin onder andere wordt verteld dat sporters niks over hun ontbijt of energierepen mogen bloggen als die niet van een officiële sponsor zijn en ook het tweeten van video- of audioclips is niet toegestaan. En ook mensen uit het publiek (in de regels de ‘ticket holders’ genoemd) mogen geen beelden online publiceren of op Facebook zetten.

Door het woord ‘Olympics’, het bekende logo met de vijf gekleurde ringen en de motto’s van de Spelen te beschermen hoopt de organisatie zo ongeautoriseerde associatie te verbieden. Bedrijven die dus geen officiële sponsor of partner van zijn van het sportfeest mogen geen afbeeldingen of woorden gebruiken die een te nauwe band met de Spelen zouden kunnen suggereren.

Blogger John Graham-Cumming komt met een aantal creatieve uitingen, waaronder een van hotelketen Novotel, dat geen sponsor of partner is en dus maar spreekt van “beperkte kamers die nu beschikbaar zijn voor Londens zomer vol sport”. Daarmee voorkomen ze juridisch gedoe door niet de vastgelegde termen te gebruiken, maar maken ze het voor de consument wel duidelijk genoeg dat ze ermee doelen op de Olympische Spelen.

Speciale landingspagina’s voor de Spelen
Op Creamglobal.com wordt er verteld waarom webwinkeliers al snel hun maatregelen moeten treffen willen ze iets uit het succes van het evenement kunnen halen.  “De reden dat bedrijven nu moeten gaan nadenken is omdat ze heel veel research zullen moeten doen voordat het evenement begint, zodat ze weten welke merken en producten geassocieerd worden met de Olympische Spelen, en er dan een marketingstrategie omheen kunnen plannen voor de merken die ze zelf verkopen.”

Nu kun je wat beeldmateriaal van de sporten zelf gebruiken om aan te tonen dat jouw webwinkel actueel gehouden wordt. Maar om echt extra traffic te behalen zul je iets verder moeten gaan. Auteur Albert Pusch stelt voor om landingspagina’s te creëren voor de termen waar fans van de Olympische Spelen hoogstwaarschijnlijk op zullen gaan zoeken. Hierdoor krijgen zij een relevante pagina voorgeschoteld, terwijl ze in de ideale situatie uiteindelijk richting de aankoop van een van je producten worden gestuwd.

Spelen SEO-technisch zeer interessant!
SEO-technisch raadt hij aan om artikelen te schrijven waarmee je mensen helpt het meeste uit de Spelen te halen, door ze bijvoorbeeld productomschrijvingen aan te passen, enkele actie-artikelen toe te voegen die gerelateerd zijn aan de sporten die worden gehouden. Verder kun je ‘how to’-artikelen te schrijven, zoals ‘Hoe je net zo snel kan rennen als Lornah Kiplagat’ of ‘Hoe vind je goedkope verblijfplaatsen tijdens de Spelen’ voor reissites bijvoorbeeld. Want: “Iedereen zal een of ander Olympisch design op hun site hebben, dus de realiteit is dat je verder en dieper moet gaan wil je boven de menigte uitkomen. Creatief gebruik van content kan je hierbij helpen.”

Overigens zijn webwinkeliers niet de enige die zich klaarmaken voor de Spelen, ook de grote bedrijven grijpen het evenement aan om met iets nieuws te komen. Zo werd eerder al bevestigd dat Europa’s grootste gratis wifi-netwerk geopend wordt in Londen, dat de openings- en sluitingsceremonie ook uitgezonden zal worden in 3D en dat Samsung en VISA samenwerken voor een draadloos betalingssysteem op basis van NFC-technologie.

Hoe dan ook, ondanks de strikte regels omtrent het gebruik van bepaalde woorden of afbeeldingen, is het zeker mogelijk om als webwinkelier een graantje mee te pikken. Ben jij dit echter ook van plan en zo ja, hoe denk je dit aan te kunnen pakken?

Tags

Verder lezen

Reacties