menu

‘Webwinkel is klantcontact, tijdwinst en omzet’

'Webwinkel is klantcontact, tijdwinst en omzet'Online één brood bestellen bij een echte ambachtelijke bakker? Als je in Amersfoort woont, dan kan het. Bakkerij Groenendijk is al jaren online actief, maar wil daar in 2015 echt grote stappen in gaan maken en dus is het hele ecommerceproject afgelopen maanden vernieuwd en staat er nu een heuse Magento-webwinkel online.

In sommige landen heeft ‘food’ als segment online al een grote vlucht gemaakt maar in Nederland wordt in deze sector nog maar één procent online gekocht. Toch weerhield dat de Amersfoortse bakker Evert Groenendijk er niet van om direct bij de komst van het internet hiermee te experimenteren. Al eind jaren negentig startte hij met een zelfontworpen html-site. Daarna werkt hij nog enige tijd met opensource-oplossing osCommerce, toen geholpen door een technische kennis. Komend jaar wil hij het echter nog serieuzer gaan aanpakken.

Snel uitgebreid assortiment
“Ik verkoop al heel lang online maar wil de webshop komend jaar echt onder de aandacht brengen. De tijd is daar rijp voor,” vertelt bakker Evert Groenendijk als we hem bezoeken in de bakkerij. “Een halfje wit online verkopen? Nou ja waarom niet. We hebben ook veel gebak in de webwinkel staan maar het percentage brood en gebak dat we online verkopen is ongeveer gelijk aan elkaar. Wij hadden dat zelf ook niet verwacht en hadden dus eerst maar een klein assortiment brood online staan, maar dat vervolgens wel snel uitgebreid.”

Bakkerij Groenendijk verkoopt dus al een tijdje online maar de zelfontworpen oplossing was het naar eigen zeggen eigenlijk net niet. Toch is de bakker van mening dat internet veel zou kunnen betekenen voor het bedrijf en dus is besloten om een nieuwe site te laten ontwikkelen waarin social media verder is geïntegreerd en waarmee een groot assortiment aangeboden kan worden. Die brengen ze nu via hun drie fysieke vestigingen onder de aandacht via de verkoopmedewerkers. Verder verspreiden ze folders via andere detaillisten. Bij een Amersfoortse kapperszaak bijvoorbeeld.

‘Liever Magento dan speciale bakkersoplossing’
Bakkers werken meestal met een softwaresysteem dat ook alles op de werkvloer ondersteunt. Ook Groenendijk gebruikt zo’n systeem en sinds kort kun je dat uitbreiden met een webwinkel. “Interessant maar je wordt als bakker wel afhankelijk”, geeft Evert aan als we hem vragen waarom hij daar niet voor gekozen heeft. “Zowel van de aanbieder van het systeem als van de mogelijkheden van het pakket. Ik ben liever eigenwijs en zocht dus naar een pakket dat wat verder kan gaan dan dat en ontdekte dat Magento er veel standaard in heeft zitten. Toen ben ik via Google opzoek gegaan naar een Magento-ontwikkelaar bij mij in de buurt, wat me bij Vicus bracht. Met hen had ik al snel een klik. Ze begrepen mijn wensen erg goed en bleken ook nog eens betaalbaar. Vandaar dat zij afgelopen jaar mijn webwinkel hebben ontwikkeld.”

Begin oktober ging is die live gegaan. Dat was direct een succes want al binnen vijf minuten, toen de ontwikkelaar en bakker beiden nog aan het testen waren, kwam al de eerste order binnen. Gelijk een bestelling boven de honderd euro. “Die klant heb ik wel even nagebeld want of de bestelbevestiging wel per e-mail gestuurd zou worden was live nog niet getest! Gelukkig was alles goed gegaan en sindsdien is onze online aanwezigheid voorbereid op een mooie groei.”

Tijdwinst en klantcontact
Wat die groei precies inhoudt? Om te beginnen tijdwinst. Als er nu iemand een bijzondere taart in de winkel bestelt is een medewerker daar best even mee bezig. Via de site kan snel inspiratie worden opgedaan maar kan ook een taart op maat worden besteld. Daarnaast is het internet voor Evert zelf een handig communicatiekanaal. Hij staat zelf ‘s nachts in de bakkerij dus hoort niet alles wat er overdag in de winkels gebeurt. Via Facebook, Twitter en nu ook via de nieuwe webwinkel kan hij wel zelf in contact raken met zijn klanten. En uiteraard is de webwinkel er ook voor de extra omzet. Het zal de winkels nooit kunnen evenaren, maar mag echt wel serieuze cijfers laten zien. “Natuurlijk. Een webwinkel laat je niet ontwikkelen als je die niet terugverdient en als je weet dat een bruin brood maar twee euro kost mag het duidelijk zijn dat er komend jaar meer dan één broodje via de webwinkel verkocht gaat worden!

Tags

Reacties