menu

Webwinkel indelen met labels of rubrieken?

webwinkel indelen met labels of rubrieken?Bij een winkel moet je een keuze maken over de indeling. Hang ik de kleding op merk, kleur of maten bij elkaar? Vervolgens kom je het alleen zo in de schappen tegen. Van oorsprong positioneren webwinkels het ook op deze manier. Maar het kan ook anders. Bijvoorbeeld met labels, die flexibeler zijn.

Labels
Je verdeelt de producten dan niet standaard over afdelingen, niet in categorieën of in een vaste structuur, maar je plakt de afdeling, de categorie of een ander kenmerk vast aan het product; je labelt de producten. Het merk, de kleur, of het voor dames of heren is, je plakt het vast aan het product. Aan een unisextrui plak je zowel het label ‘dames’ als ‘heren’ zonder dat je het dubbel hoeft te plaatsen. Behalve dat je duplicate content voorkomt ben je ook vrijer in de keuze van de labels. Het label hoeft ook niet onder een vaste indeling te vallen. Denk aan een (tijdelijk) label als ‘nieuw’, ‘sale’ of ‘Moederdag’.

Labels en navigatie
Een nadeel van labels ten opzichte van een klassieke indeling is dat je niet automatisch een logisch menu kunt laten ontstaan. Dit is mogelijk een van de redenen waarom softwareaanbieders niet zomaar overstappen. De gebruiker van de software zal meer tijd moeten steken in de webwinkel om een goed resultaat te realiseren.

Als je een navigatie wilt op merk of op kleur zul je de menu’s handmatig moeten maken. Een alfabetische sortering van de labels of een sortering van meest voorkomend naar minst voorkomend kan wel automatisch gegenereerd worden maar deze zijn lang niet altijd een goede oplossing. Waar ze dit wel zijn, kom je ze meestal tegen in een lijstje, of in een tagcloud, een bekende vorm van labelen. Een tagcloud is een opsomming van labels achter elkaar. Het aantal keren dat een label voorkomt kun je eventueel achter het label weergeven, of je kunt een veelgebruikt label groter weergeven. Op deze site over kindertraktaties zie je rechtsboven een tagcloud staan.

Maar tagclouds zijn lang niet voor iedereen een prettige vorm van navigatie. Mensen verwachten ook gewoon een korte duidelijke menu structuur en deze moet je nu handmatig samenstellen. Het hoeft geen enkel probleem te zijn, maar kost wel iets meer tijd dan software waar het automatisch uit komt rollen omdat de producten al in rubrieken verdeeld zijn.

Paden
Een groot voordeel van labels is dat je meer verschillende paadjes naar je product kan maken. De producten worden daar beter vindbaar van.  Als je de producten indeelt in categorieën ben je verplicht een bepaald pad te volgen om bij een product uit te komen. Bij labels is die navigatievolgorde helemaal vrij. Voor een voetbalschoen van het merk Puma voor dames kun je navigeren van dames naar Puma naar voetbal, maar ook van voetbal naar dames naar Puma, of simpeler, met een druk op de knop naar aanbiedingen.

Voorbeeld Artoek.nl
Martine Bakx, eigenaar van verkleedwinkel Artoek.nl vertelt: “Mijn eigen winkel heeft sinds eind januari 27 labels ipv 12 afdelingen. De oude opdeling in afdelingen was niet helemaal logisch, omdat ik artikelen niet in meerdere afdelingen kon plaatsen. In de afdeling verkleedkleren had ik bijvoorbeeld de dieren, beroepen en andere culturen afgesplitst omdat de afdeling verkleedkleren anders te groot werd.”

Artoek is een webwinkel die is opgebouwd met software die het gewoonlijk via rubrieken doet, en waar ze dus zelf flink heeft moeten sleutelen aan allerlei omwegen om tot labels te komen. Maar het resultaat is het waard, aldus Martine. “Een pakje dat bijvoorbeeld bij de dieren stond, kon niet tegelijkertijd bij de verkleedkleren staan, terwijl je het daar wel zou verwachten.”

“Nu zijn de spullen wel logisch verdeeld over de rubrieken. Het buikdanspak kan ik probleemloos in verkleedkleren én -jurken plaatsen. Het is geen jurk, maar men verwacht hem wel bij de jurk. De stippensjaal heeft 6 labels, omdat hij goed te combineren is bij meerdere thema’s zoals kabouter, piraten, beroepen en Holland. En ik heb eindelijk seizoensrubrieken als Sinterklaas, Kerst en Halloween. De zoekfunctie wordt inmiddels een stuk minder gebruikt, een teken dat de producten makkelijker gevonden worden.”

Verdere verfijning
Als je op een label klikt, dan kun je een submenu laten verschijnen waarin de producten staan die tevens het aangeklikte label hebben. Voorbeeld; als je op piraten klikt, dan verschijnt er een submenu met verkleedkleren, voor-het-hoofd,  trakteren, poppenkast en vlaggen. Je kunt klanten op deze manier razendsnel naar de gewenste producten leiden.

Je kunt de labels ook gebruiken om de bijbehorende producten te koppelen. Vaak gebeurt dat nog handmatig. Als er een product bijkomt of afgaat moet je dat bij alle producten waarbij het hoort handmatig aan- of afkoppelen. Met labels kun je aangeven wat er gekoppeld moet worden en verandert het automatisch mee.

Webwinkelaanbieders nog niet overtuigd
Martine weet het zeker. De webwinkel werkt beter met labels. Softwareaanbieders willen er vaak nog niet aan geloven. Gemak, maar zeker ook kosten zullen hier een rol spelen. Gelukkig kan Martine zelf via een omweg het toch op deze manier aanbieden. Hoe denken andere webwinkeliers er eigenlijk over? Is de traditionele navigatie passé en gaan we allemaal over op tags (labels) of is het een hype die inmiddels zijn beste tijd al weer gehad heeft? We zijn benieuwd naar ervaringen!

Bron: Voor dit artikel is samengewerkt met Verkleedwinkel Artoek.nl

Tags

Reacties