menu

Webwinkel Consumentenbond niet zo goed

Consumentenbond webwinkel slechtDe Consumentenbond informeert de consument (sinds kort) over webwinkels en dan vooral over wetgeving, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Reden voor de Mysterywebshoppers om de webwinkel van de Consumentenbond zelf eens goed te onderzoeken.

Voorbeeldrol
Van de Consumentenbond mag je stiekem toch wel verwachten dat zij het goede voorbeeld geven voor de consument. Van een politieagent verwacht je immers ook dat die zich aan de wet houdt. Maar schijn bedriegt helaas: de webwinkel van de Consumentenbond voldoet niet helemaal aan de eisen die bijvoorbeeld de eerder genoemde Online ShopScan aan webwinkels stelt.

“Wanneer we kijken naar de functionaliteiten en klantvriendelijkheid zien we dat de Consumentenbond niet geweldig presteert”, aldus mysterywebshopper Koos, die zich richt op het controleren en adviseren van webwinkels. “Als we deze Online ShopScan van de Consuwijzer uitvoeren voor de webwinkel van de Consumentenbond, dan zouden wij als consument het gevoel kunnen krijgen dat de shop niet aan alle eisen voldoet.”

Vooral een webwinkel voor leden
Het grootste deel van de feedback is vrij kleinschalig. Zo krijg je, wanneer je contact zoekt via het contactformulier antwoord via een no-reply e-mailadres, waarop je dus niet kan reageren en je weer via de website of telefoon een vraag moet stellen. Ook heeft de webwinkel van de Consumentenbond geen keurmerk op de site staan. En bestellingen hoger dan €100 kunnen niet online worden gedaan. Een bedrag waar je als niet-lid al snel aan komt, omdat de tarieven voor niet-leden een stuk minder gunstig zijn. Maar het meest vreemde van alles was het beperkte aanbod aan betaalmogelijkheden. Zo werd opgemerkt dat je als niet-lid verplicht bent om 100% vooruit te betalen, iets wat wettelijk gezien niet eens mag.

“Na telefonisch contact met de Consumentenbond (want een antwoord via de e-mail duurde tien dagen) werd er aangegeven dat we best wel iets konden bestellen en dan een acceptgiro zouden ontvangen, maar we zouden dan eerst lid moeten worden. En het vreemde is dat we via de e-mail deze optie niet kregen”, aldus Koos.

Keurmerkloos
Oplettende consumenten zullen merken dat de Consumentenbond inderdaad geen keurmerk heeft, want waarschijnlijk zou een organisatie als de Thuiswinkel Organisatie deze manier van afrekenen niet accepteren. Vanuit Webwinkel Weblog vonden we dit zo vreemd dat we dit gelijk gecontroleerd hebben, en inderdaad, kregen we alleen iDeal als betaalmogelijkheid.

Even bellen dus! Telefonisch kregen wij vrij snel wel de mogelijkheid om te bestellen met een acceptgiro en waarschijnlijk is de Consumentenbond zich goed bewust van zijn betaalaanbod. Hoe het juridisch echt zit, met een club die, mede gezien de prijzen, eigenlijk alleen aan leden levert, is ons niet bekend. Maar maatschappelijk gezien is het natuurlijk gewoon schandalig van een organisatie als de Consumentenbond.

Tags

Reacties