Combined Shape menu

Webwinkel aangeklaagd door YouTube-sensatie

De eigenaar van een filmpje met daarin een keyboard spelende kat daagt webwinkel Threadless voor de rechter, omdat de t-shirtverkoper het copyright geschonden zou hebben. Deze rechtszaak illustreert goed de potentiële risico’s die webwinkeliers aangaan als ze user generated content gebruiken.

Het is het jaar 1986. Een 24 kilo wegende kat, luisterend naar de naam Fatso, houdt ervan om t-shirts te dragen en keyboard te spelen. Enkele jaren later overlijdt hij. Maar daar houdt de nagedachtenis aan hem niet op. In 2009 zet baasje Charles Schmidt een video van 55 seconden op YouTube, waarin te zien is hoe Fatso met t-shirt aan op de keyboard speelt. De video wordt een regelrechte hit en telt vandaag de dag meer dan 16,6 miljoen views. En nu daagt Schmidt webwinkel Threadless voor de rechter, omdat ze een shirt verkopen dat ogenschijnlijk het levenslicht zag dankzij Fatso’s succes.


Katjes in het maanlicht

Threadless is een website waar gebruikers t-shirtdesigns kunnen uploaden en waar ook gestemd kan worden op die ontwerpen. Zo kon het gebeuren dat een shirt, gemaakt door twee Fatso-fans, met daarop drie keyboard spelende katjes in het maanlicht op de site verscheen en uiteindelijk gigantisch vaak werd verkocht. Overigens is het design met de volle maan weer een knipoog naar een andere internetsensatie: het wolvenshirt dat op Amazon zo vaak werd verkocht en een instant klassieker werd.

Copyright-kwestie
Schmidt wil nu een nog onbekende schadevergoeding van de t-shirtverkoper. Threadless heeft nog niet gereageerd op de zaak. In een brief die de advocaten van Threadless afgelopen december stuurden naar Schmidt’s advocaat staat echter wel te lezen dat Schmidt ‘belangrijke obstakels moet overwinnen om zijn beweringen te staven’. In de brief staat ook dat het U.S. Copyright Office het copyright van Schmidt pas op 22 september 2010 had geregistreerd, meer dan een jaar nadat Threadless het eerste ‘Three Keyboard Cat Moon’-shirt had gedrukt.

Threadless gaat ook nog een stapje verder door te beweren dat Schmidt z’n copyright van de hand heft gedaan toen hij op zijn eigen site mensen aanmoedigde om hun eigen video’s te maken, als hommage aan Fatso. “Inzendingen vragen van derde partijen die gebruik hebben gemaakt van zijn werkt wekt ongetwijfeld de suggestie dat ‘cool cat’ haast letterlijk gratis te gebruiken is voor iedereen die dat wil.”

Wat de rechtszaak betekent voor webwinkeliers
Hoe dan ook laat bovenstaande zaak duidelijk zien dat webwinkeliers goed moeten uitkijken met user/consumer generated content. Threadless is een grote en populaire site die enkel gebruikmaakt van ontwerpen die anderen maken. Gebruikelijk bij dat soort sites is om duidelijk copyright schendende ontwerpen te weren. In de regels staat vaak dan ook dat de gebruiker geen ontwerpen mag uploaden waar bekende mensen, merken, logo’s of foto’s in voorkomen. Maar blijkbaar kan de redactie niet alles checken en is het bij zoiets als Three Keyboard Cat Moon lastig te zeggen of de maker (doelbewust) het copyright schendt. De webwinkelier dient hoe dan ook extra voorzichtig te zijn als ze content verkopen die door anderen is gemaakt.

Op Spreadshirt, wat ook door veel Nederlanders wordt gebruikt, zien we genoeg designs die bijvoorbeeld leentjebuur spelen met logo’s, buttons of slogans van bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Mag dat wel zomaar of zijn ze daar minder streng met regels omtrent copyright?

Tags

Verder lezen

Reacties