Threadless voor rechter door copyrights op user generated content

Threadless voor rechter door copyrights op user generated content

De eigenaar van een filmpje met daarin een keyboard spelende kat daagt webwinkel Threadless voor de rechter, omdat de t-shirtverkoper het copyright geschonden zou hebben. Deze rechtszaak illustreert goed de potentiële risico’s die webwinkeliers aangaan als ze user generated content gebruiken.

Fatso, de kat die keyboard speelt

Het is het jaar 1986. Een 24 kilo wegende kat, luisterend naar de naam Fatso, houdt ervan om t-shirts te dragen en keyboard te spelen. Enkele jaren later overlijdt hij.

Maar daar houdt de nagedachtenis aan hem niet op. In 2009 zet baasje Charles Schmidt een video van 55 seconden op YouTube, waarin te zien is hoe Fatso met t-shirt aan op de keyboard speelt. De video wordt een regelrechte hit en telt vandaag de dag meer dan 16,6 miljoen views. En nu daagt Schmidt webwinkel Threadless voor de rechter, omdat ze een shirt verkopen dat ogenschijnlijk het levenslicht zag dankzij Fatso’s succes.

T-shirts met katten in het maanlicht

Threadless is een website waar gebruikers t-shirtdesigns kunnen uploaden en waar ook gestemd kan worden op die ontwerpen. Zo kon het gebeuren dat een shirt, gemaakt door twee Fatso-fans, met daarop drie keyboard spelende katjes in het maanlicht op de site verscheen en uiteindelijk gigantisch vaak werd verkocht. Overigens is het design met de volle maan weer een knipoog naar een andere internetsensatie: het wolvenshirt dat op Amazon zo vaak werd verkocht en een instant klassieker werd.

Threadless is een webshop met t-shirts op basis van user generated content.

Threadless nu gevraagd om schadevergoeding door copyright-kwestie

Schmidt wil nu een nog onbekende schadevergoeding van de t-shirtverkoper. Threadless heeft nog niet gereageerd op de zaak. In een brief die de advocaten van Threadless afgelopen december stuurden naar Schmidt’s advocaat staat echter wel te lezen dat Schmidt ‘belangrijke obstakels moet overwinnen om zijn beweringen te staven’. In de brief staat ook dat het U.S. Copyright Office het copyright van Schmidt pas op 22 september 2010 had geregistreerd, meer dan een jaar nadat Threadless het eerste ‘Three Keyboard Cat Moon’-shirt had gedrukt.

Threadless gaat ook nog een stapje verder door te beweren dat Schmidt z’n copyright van de hand heft gedaan toen hij op zijn eigen site mensen aanmoedigde om hun eigen video’s te maken, als hommage aan Fatso. “Inzendingen vragen van derde partijen die gebruik hebben gemaakt van zijn werkt wekt ongetwijfeld de suggestie dat ‘cool cat’ haast letterlijk gratis te gebruiken is voor iedereen die dat wil.”

Wat de rechtszaak betekent voor user generated content

Hoe dan ook laat bovenstaande zaak duidelijk zien dat webwinkeliers goed moeten uitkijken met user generated content. Threadless is een grote en populaire site die enkel gebruikmaakt van ontwerpen die anderen maken. Gebruikelijk bij dat soort sites is om duidelijk copyright schendende ontwerpen te weren. In de regels staat vaak dan ook dat de gebruiker geen ontwerpen mag uploaden waar bekende mensen, merken, logo’s of foto’s in voorkomen.

Maar blijkbaar kan de redactie niet alles checken en is het bij zoiets als Three Keyboard Cat Moon lastig te zeggen of de maker (doelbewust) het copyright schendt. De webwinkel dient hoe dan ook extra voorzichtig te zijn als ze content verkopen die door anderen is gemaakt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten