menu

Webvink biedt betaalbare gebruikerstests

Webvink biedt betaalbare gebruikerstestsVia statistiekenprogramma’s kun je veel info vinden over hoe je bezoekers door jouw site heen surfen. Het lastige alleen is dat er niet bij staat waarom dat nou zo gebeurt. Zou je wel eens over de schouder van een willekeurige bezoeker mee willen kijken? Via Webvink kan dat.

Usability is online enorm hot, maar helaas in de praktijk een onderdeel waar webwinkeliers maar weinig mee doen. De meeste webwinkels hebben waarschijnlijk nog nooit een A/B-test uitgevoerd en de feedback over struikelblokken op de website komt vaak van een ietwat overijverige vriend of familielid.

Toch kan een beetje gebruikersinformatie soms een conversiepercentage al verdubbelen. Met een test van vijf deelnemers heb je al 80% kans de grootste conversiekillers te vinden en bij tien mensen is dat 98%, aldus onderzoeksbureau Jacob Nielsen. Eerder zagen we bedrijven als Usabilla, Optimizely en Visual Website Optimizer aan het werk, maar ondanks dat die betaalbaar zijn zal de kleinste webwinkelier misschien toch twijfelen over de kosten. Dan is Webvink een goed alternatief. Voor 75 euro zie je al hoe vijf mensen jouw webwinkel bezoeken.

Webvink

Dat klinkt iets te goedkoop en wij namen dus de proef op de som. Vijf mensen mochten onze site bezoeken en aangeven wat ze vonden van onze artikelen, teksten en de site in het algemeen. Helaas waren het geen webwinkeliers. Dus we zagen hoe een tester een artikel koos waarin ze hoopte een leuke nieuwe winkel te vinden om te gaan shoppen, of hoe een man een artikel over bezorgdiensten aanklikte omdat hij het liberaliseren van die markt toevallig wel interessant vond. Echt representatief voor onze doelgroep bleek de test dus niet te zijn.

Verder komt het geheel op het eerste gezicht wat gemakkelijk over. In de gemaakte filmpjes van de gebruikers kun je bijvoorbeeld meekijken met wat voor tabs ze verder open hebben. Ook zijn de filmpjes soms bijna tien minuten lang en is niet alles uitgeschreven zodat je voor het intensief nalopen van de feedback van vijf man al snel een heel uur bezig bent. Wel zijn de filmpjes waarschijnlijk door Webvink gescreend, want alle deelnemers bleken goed te verstaan en serieus met de vragen bezig.

Die feedback zelf bleek verrassend goed
Deelnemers krijgen zes euro betaald per test dus je verwacht dat ze in een paar minuten door je vragen heen klikken en vervolgens hun geld ophalen. Maar vier van de vijf testers verdienen in ieder geval meer dan duizend euro per maand. Gezien de filmpjes doen de testers vooral mee omdat ze nieuwsgierig zijn. Ze klikken vrolijk door onze site en vertellen hardop hoe een titel van een artikel overkomt, wat ze vinden van de tekstlengtes of de laadtijd van een pagina en zelfs hoe ze de advertenties ervaren.

Gezien de reacties op de titels en intro’s van een blog is het voor ons nog belangrijker dat we een bezoeker binnen enkele seconden weten te vangen. Dat de laadtijd snel moet zijn en dat het voor ons weer tijd wordt voor een nieuwe layout (die we overigens dit jaar willen lanceren), dus die feedback was zeer welkom! En gezien hoe gemakkelijk het was om drie vragen op te stellen in combinatie met het tarief raden wij het webwinkeliers zeker aan.

Als je een paar duizend euro kunt investeren zijn er ongetwijfeld bureaus die het beter kunnen, maar als eerste check zou eigenlijk elke webwinkel dit eens moeten doen.

Tags

Reacties