menu

Webshops groeien minder snel dan websites

Webwinkels groeien minder snel dan websitesDe lijst met de top twintig best bezochte websites van dit jaar, is gepubliceerd. Hierin staan ook enkele ecommerce websites. Marktplaats doet het al jaren goed en ook Bol.com en Wehkamp.nl zitten tussen de top. Toch lijken webwinkels het dit jaar te moeten afleggen tegen andere websites.

 
Top 20 Nederlandse websites
Elk jaar (2010 laatste jaar?) presenteert Multiscope de best bezochte websites in Nederland. Voor het vijfde jaar op rij weet Google de nummer een te winnen en met Youtube nemen ze ook de tweede positie wat steviger in handen. Deze bereikt nu 82% van de online Nederlanders tegenover 72% vorig jaar. Hyves.nl is nog steeds de best presterende website van eigen bodem maar zoals bekend weet Facebook dit jaar wel een mooie groei te laten zien. Twitter is in ieder geval niet in de top twintig te zien maar veelal wordt aangenomen dat dit komt omdat mensen content op Twitter lezen, en plaatsen, via zogenaamde apps (applicaties) waardoor de website zelf maar een beperkt verkeer heeft.
 
Webwinkels verliezen wat posities
Webwinkels hebben weer meer omzet, meer bezoekers en bereiken meer Nederlanders, maar groeien daarmee minder hard dan sommige informatieve of functionele websites. Websites als De Telefoongids, Wikipedia, Buienradar en Nu.nl weten allemaal posities te stijgen terwijl Marktplaats, Wehkamp en Neck posities verliezen. Neckermann had vorig jaar ongeveer twee miljoen unieke bezoekers per maand en was daarmee toen vijftiende, maar is dit jaar drie posities gezakt op de lijst van Multiscope.
 
Bol.com is nog steeds de meest bezochte webwinkel en behoud daarmee de vijfde plaats in de lijst die ze vorig jaar ook wisten te bemachtigen. Toen was dat een grote stijging voor Bol.com die in 2008 nog op de elfde plaats stond. 
 
Grootste stijger is Hema.nl (64) met een stijging van 117 posities. 
 
Veel bezoekers?
Bol.com is, gemeten aan het aantal unieke bezoekers, daarmee dit jaar wederom de grootste webwinkel. Hoeveel bezoekers dit deze keer zijn is nog niet bekend gemaakt maar vorig jaar had Bol.com voor die vijfde positie zo’n honderd miljoen bezoekers nodig,  waarvan 2,5 miljoen Nederlanders ook echt aankopen bij de webwinkel hebben gedaan. Even ter vergelijking: Amazon.com heeft recent bekend gemaakt 77 miljoen unieke bezoekers in de maand september te mogen ontvangen. Daarmee is het toch al snel tien keer groter dan onze eigen grootste webwinkel. Genoeg te doen dus voor Bol.com!
 
 
 

Tags

Reacties