menu

Webshops are booming?

webshops boomingGisteravond op TV in Nieuwsuur. Webshops are booming. Je koopt een partijtje kleding via marktplaats, zet de dozen op zolder en verkoopt de kleertjes via internet. Na een paar jaar heb je meer dan 100 mensen in dienst en maakt je webwinkel miljoenen euro’s winst. Het kan, en het gebeurt ook.

 
Naast enkele andere onderwerpen was er in het programma Nieuwsuur gisteren op TV ruimte voor het succes van enkele personen die actief zijn in ecommerce. Wijnand Jongen noemt nog wat leuke groeicijfers, het boek Internetgodinnen komt even aan bod en er is een leuk stukje TV over de webwinkel Kleertjes.com. Misschien wel dé successtory voor vrouwelijke webwinkeliers. Want die webwinkel doet het goed! Heel goed!
 
Uitzending te positief?
Voor wie het programma heeft gemist, je kunt het terugkijken op Uitzendinggemist.nl. Een prachtige uitzending en het is altijd leuk om wat successen of cijfers over een groeimarkt te laten zien. Ik gun de diverse personen in het programma alle succes! Ik vraag me alleen af wat al die webwinkeliers ervan zullen vinden die ondernemen wel gewoon ervaren als hard werken, met veel heel veel vallen en soms ook opstaan.
 
Persoonlijk vond ik het bizar slecht. De aannames die in het programma gedaan worden en het veel te positieve imago wat wordt neergezet maakt dat een webwinkel bijna een lot uit de loterij lijkt. De inleiding bij het item alleen al: “Je koopt een partijtje kinderkleding via marktplaats, zet de dozen op zolder en verkoopt de kleertjes via internet. Na een paar jaar heb je meer dan 100 mensen in dienst en maak je miljoenen euro’s winst. Het kan, en het gebeurt ook.”
 
Ik merk dat ik er moeite mee heb als sommige mensen doen alsof een webwinkel dé oplossing is om met weinig moeite geld te verdienen. De genoemde voorbeelden in het programma zijn gewoon enorme uitzonderingen, die leuk zijn om te noemen, maar als je een algemeen beeld wilt geven, noem ook wat cijfers over de andere kant. Het meest negatieve komen een paar jongens, die nog maar net zijn gestart, in beeld. Ze hebben de eerste keer iets te veel hadden ingekocht en iets te hoge prijzen. Alsof dat echt het verschil maakt in ecommerce. Het programma brengt het alsof deze jongens straks ook miljonair zullen zijn, als ze de tweede of derde keer iets beter inkopen!
 
“Ik denk dat vrouwen het leuk vinden om te kopen”
Ik vind het jammer dat het programma vrij eenzijdig is en cijfers noemt die volgens mij amper zijn onderzocht. Zo vertelt de auteur van het boek Internetgodinnen even kort dat er enorm veel vrouwen zijn die ondernemen met een webwinkel.  “Omdat ze mode leuk vinden en het leuk vinden om kleding te kiezen en in te kopen voor andere vrouwen. Daarom zie je een opkomst in webwinkels in mode. Dát maakt dat vrouwen massaal actief zijn in de ecommerce!” 
 
Kom op zeg, als dat echt werkte, en er gemakkelijk geld mee te verdienen viel, dan zouden mannen het minimaal net zo interessant vinden. Vrouwen zijn massaal bezig met een webwinkel omdat dit een van de dingen is waarbij het lijkt of het valt te combineren met kinderen, met thuiswerken, en daarom zijn de webwinkels in Nederland ook zo slecht. De helft van de ondernemers in de branche moet rekening houden met honderd extra beperkende factoren.
 
Nuance en realiteit
Ik ga zeker niet verkondigen dat ecommerce slecht, of een branche van kneuzen is. Een webwinkel is eigenlijk gewoon een eigen bedrijf. Er zijn goede en slechte starters, en enkelen zijn echte ondernemers die met een beetje geluk het hoofd boven water weten te houden. Het is misschien maar een op de vijf die het red, maar die laten groei zien. Ecommerce groeit en er valt in te ondernemen. Serieuze ondernemers die hun afwegingen goed onderbouwen en weten waar ze aan beginnen, maken kans om in deze branche een bedrijf op te zetten.  
 
En over de oprichter van Kleertjes.com; De dame in kwestie hád misschien een zolder met wat kleertjes, ze heeft in ieder geval ook lef, doorzettingsvermogen en een ondernemersinstinct. Het is echt niet alleen de keuze voor die leuke kleertjes geweest dat ervoor heeft gezorgd dat deze dame succes heeft.

Tags

Reacties