Webshopheld: ‘We mikken op 300 procent groei’

Webshopheld: 'We mikken op 300 procent groei'Het gaat goed met de Webshopheld-studiemethode. Wat afgelopen jaar begonnen was als een bijzonder project van vier docenten kan komende september zomaar marktleider worden in ecommerce-onderwijs. Versie twee van de MBO niveau 4-methode is inmiddels in de maak en ook een niveau 2 en niveau 3 worden nog dit jaar gelanceerd.

In het MBO-onderwijs is er steeds meer vraag naar een duidelijke klik met de praktijk. Met inmiddels tienduizenden webwinkels en bijna net zoveel toeleveranciers en andere internetbedrijven die volledig van de ecommerce-branche moeten leven mag het duidelijk zijn dat de werkgelegenheid voor het MBO-onderwijs ook daar sterk groeit. En dus vonden vier docenten van een grote handelsschool uit Tilburg het noodzakelijk om de lessen ook hier meer op te richten. Maar hoe doe je dit dan als de actualiteit zo snel verandert? Simpel, door de studenten het elk jaar zelf te laten doen.

Afgelopen jaar hebben de docenten zelf een pilot gedraaid en dit schooljaar zijn de eerste scholen er werkelijk mee gestart. Zo gingen in september zo’n 200 studenten aan de slag met een zelfontwikkelde Webshopheld-studiemethode. Deze is in eigendom van de docenten zelf, die het dus nu uitrollen naar andere scholen. Inmiddels is ook Dirkjan Vis, eigenaar van dit weblog, bij de heren aangesloten en verantwoordelijk voor de aansluiting op de praktijk. Ecommerce staat tenslotte niet stil en dus zijn de veranderende wetgeving en nieuwe marketingkansen van dit jaar al in het studieboek voor komend jaar verwerkt.

Verwachte groei van 300%
“Tussentijds is er al aardig interesse getoond maar in september verwachten we dat er tussen de vijf- en zevenhonderd scholieren mee aan de slag zullen gaan. Een bijzondere groei dus!”, aldus Roel Puts, een van de oprichters. “Momenteel spreken we bijna wekelijks docenten en andere mensen uit het onderwijs. Hoeveel hiervan werkelijk met onze methode zullen starten, en vooral met welke aantallen scholieren, is voor ons natuurlijk ook de vraag. Scholen zijn tussentijds erg voorzichtig en willen vaak eerst het boek en de software leren kennen maar in september zullen er zeker verschillende scholen mee aan de slag gaan. Mochten dat nog veel pilots of keuzevakken zijn, dan weet ik zeker dat het jaar erop, dus in september 2014, het echt hard zal gaan. Met name omdat we dan ook enkele pilots op MBO-niveau twee en drie hebben gedraaid. Zowel dit jaar als komend jaar mikken wij dan ook op een groei van 300%.”

Het geheim van het succes ligt hem waarschijnlijk in de combinatie. Zo hebben de oprichters voldoende ervaring met het onderwijs en konden ze zo een methode ontwikkelen die enorm schaalbaar is. Bij weinig lessen of een lager niveau ligt de focus vooral op het online krijgen van een verkoopbaar product. Indien een school bereid is om er meer tijd in te steken dan kan de methode heel gemakkelijk ook lessen Nederlands, bedrijfskunde, administratie of marketing helpen met lessen, vragen en zelfs eigen toetsen gericht op het lesprogramma van deze methode.

Voor de software is een samenwerking aangegaan met MyShop, een van de oudste en bekendste software-aanbieders van ons land. Deze aanbieder levert een aangepast webwinkelpakket, gericht op het niveau van de scholier. Die kan op deze manier zelf een naam bedenken, producten toevoegen en er echt mee aan de slag. Werkelijk verkopen gebeurt nog niet, maar met een goed cijfer op zak is het wel mogelijk om de opgebouwde webshop bij MyShop zelfstandig te verlengen en uiteindelijk alsnog live te gaan. Iets dat zeker gebeurt bij scholieren van wie de familie nu al een stenen winkel heeft bijvoorbeeld.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten