menu

Webshop Wednesday: De cookiewet

webshop wednesdayGisteravond vond alweer de derde Webshop Wednesday plaats in het Conscious Hotel te Amsterdam. Deze keer stond het in het teken van wet- en regelgeving. Of specifieker nog, hoe ziet de nieuwe cookie-regelgeving eruit en hoe moeten we er mee omgaan? En wat is Webshop Wednesday eigenlijk zelf voor evenement?

Eerlijkheidshalve moeten we bekennen dat dit voor ons de eerste Webshop Wednesday was waar wij naar toe konden gaan. Echt vergelijken, of ontdekken of er een stijgende lijn inzit, kunnen we helaas dus nog niet. Maar ondanks dat wetgeving niet het meest populaire onderwerp is, was het een leuke opkomst en gezellige avond. Verrassend gezellig en toegankelijk zelfs.

Ouwe cookies…
Wet- en regelgeving, en dan met name die idioterie rond cookies, proberen wij nog altijd sterk te negeren. Zolang de grootste websites van Nederland, de belangrijkste ICT-prominenten van Europa zoals Neelie Kroes, of zelfs de OPTA zelf er geen duidelijk en comfortabel beeld bij hebben, kunnen en willen wij er niet zoveel mee.

Gelukkig was dat voor de sprekers van de Webshop Wednesday anders. De cookiewet werd simpel uitgelegd, met alle ruimte voor vragen. En ook al zullen juristen en een heuse branchevereniging natuurlijk aanraden om eraan te voldoen, toch was er genoeg ruimte om tussen de regels door te ontdekken hoe ze er echt over dachten. Zo hoorden we dat de Thuiswinkel Organisatie het voorlopig niet in zijn certificering meeneemt, de wetgeving zelfs echt verschrikkelijk vindt, en stiekem al hoop heeft op de eerste kleine winsten rond aanpassingen. Zoals bij statistieken-programma’s. Al zal een programma als Google Analytics, dat data extern opslaat, daar waarschijnlijk niet bij gaan horen.

Wat verder ook verfrissend was, was om te horen hoe het eigenlijk heeft kunnen gebeuren dat die wet er gekomen is. Jawel, tijdens de Webshop Wednesday er is gewoon met naam en toenaam uitgelegd wie ervoor verantwoordelijk is en waar het precies is misgegaan. Want dat het is misgegaan bij deze regelgeving, was deze avond wel duidelijk.

Wat moet je doen?
Even concreet. Tot 1 januari zullen boetes uitblijven dus maak vooral geen overhaaste beslissingen. Als je cookies hebt, dan moet een bezoeker duidelijk toestemming geven voor die cookies. Maar dat mag ook door een tekstje te plaatsen waarin staat dat ‘ie door het gebruiken van een website, akkoord gaat met bepaalde cookies, zolang het de bezoeker maar duidelijk is dat hij toestemming geeft en waarvoor. Daarbij overigens wel de kanttekening dat jij na 1 januari die toestemming moet kunnen bewijzen. Aangezien nu nog geen enkele webwinkel voldoet aan de huidige wet is de kans dat ze voldoen aan de aanvulling van 1 januari natuurlijk ook niet zo groot.

Verder is de wet nog volop aan gelobby onderhevig. Op 1 januari 2013 verandert het een en ander, maar ook in 2014 staan er zaken op het programma. Vanaf begin volgend jaar is de kans aanwezig dat de OPTA boetes uitdeelt maar de kans is natuurlijk het grootst dat ze de spelers aanpakken die voor deze wet hebben gezorgd. Met marketingpraktijken die mogelijk echt consumenten tot last zijn.  Voor de OPTA boetes uitdeelt aan webwinkels die eigenlijk niemand kwaad doen maar alleen een statistiekenprogramma of socialmedia-button gebruiken, is naar alle waarschijnlijkheid nog ver weg.

Al met al werd tijdens de presentaties wel duidelijk hoe iedereen erover dacht. Er is geopperd om een collectief fonds te starten en daaruit maar de boetes of gerechtskosten te betalen. Want als je hiermee tot het Europese Hof gaat, is het nog maar te bezien of puur Nederlandse wetgeving standhoudt. Verder is er geopperd om dan als collectief maar alle websites van de overheid te bezoeken, en claims neer te leggen als consument omdat ze niet voldoen aan de wet. Nadeel is daar dat je tegen je eigen belastingcenten vecht. Duidelijk werd dat niemand op Webshop Wednesday stond te springen om aan de wet te gaan voldoen. Op naar de borrel dus maar.

Goede borrel?
En dan het belangrijkste van de avond! Het programma was prima maar we weten stiekem best dat eigenlijk iedereen komt voor het gedeelte daarna. Bij een netwerkborrel, georganiseerd door de grootste branchevereniging, verwacht je op zijn minst een open bar en bij een evenement vanaf vijf uur ‘s avonds, het liefst toch ook iets te eten. Na die presentaties had ik wel trek gekregen in een cookie, om het zo maar te zeggen. Helaas bleef het bij drie consumptiebonnen en een bakje pinda’s en ging nog voor acht uur het licht uit, alhoewel ons niet duidelijk was wat daarvan de bedoeling was.

Gelukkig bleek het in ieder geval geen reden om naar huis te gaan. We hebben weer veel mensen gesproken, wat nieuwe contacten en vooral veel inspiratie opgedaan. Webshop Wednesday is voor ons een geslaagd event geweest. Volgende keer is het vooraf misschien handig om onderweg even een hamburgertje mee te pakken, maar we zijn dan wel gewoon weer van de partij. Over twee maanden is het onderwerp usability. En dat belooft wat!

Tags

Reacties