Affiliate marketing

Bij affiliate marketing maken andere sites reclame voor jouw webwinkel. Hierbij reken je af op basis van het resultaat. Zo kun je in ruil voor het doorgestuurde verkeer een affiliate een vast bedrag per bestelling, of een percentage van het aankoopbedrag betalen.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketingBij affiliate marketing laat je bloggers en en andere site-eigenaren (affiliates) reclame maken voor jouw webshop. Voor de bezoekers of klanten die dit oplevert betaal je een vergoeding.

Meestal weet je vooraf niet precies wat affiliate marketing kost omdat je vooraf niet weet hoeveel extra klanten de reclames brengen. Wel kun je zelf bepalen welke beloning je betaalt. Bijvoorbeeld 20 euro per bestelling die voortkomt uit de bezoekers die zijn doorgestuurd door de affiliate.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Advertenties in redactionele content van sites

Veel online reclames zijn gericht op merk- en naamsbekendheid. Denk aan grote banners waarop je met logo, huisstijl en krachtige oneliners duidelijk maakt wat jij te bieden hebt. Voor de herkenbaarheid van je merk werkt dit heel goed maar meestal levert dit niet direct nieuwe klanten op.

Affiliate marketing is juist gericht op converterende bezoekers. Vaak werkt het niet met beeldmateriaal maar met links die verwerkt zijn in content waarbij de kans op converterend verkeer heel groot is. Denk aan een website die producten beoordeelt of ervaringen deelt en daarbij links plaatst waar deze producten te koop zijn. Ondanks dat de reclame niet zo opvalt kan het wel veel nieuwe klanten opleveren.

marketeer die werkt met affiliate marketing-programma's

Affiliate marketing-netwerken

Als je een eigen affiliate programma wilt starten kun je daar zelf affiliates bij zoeken en statistieken voor leveren, maar je kunt je ook aansluiten bij affiliate-netwerken. Het voordeel daarvan is dat hier al veel bloggers en website-eigenaren zijn aangesloten. Enkele populaire platforms zijn:

Daisycon is een Nederlands affiliate-netwerk, dat adverteerders en publishers verbindt. Het biedt meerdere tools om de affiliate marketingcampagnes van adverteerders te optimaliseren. Ook ondersteunt Daisycon koppelingen met Magento, Lightspeed en Mijnwebwinkel.

Het affiliate-netwerk Tradetracker heeft gepatenteerde technologie genaamd "Real Attribution", die adverteerders in staat stelt om de waarde van elke interactie tussen een klant en hun website of advertentie te meten. Het biedt ook integraties met webwinkelsoftware en een dashboard met rapportages.

Awin (voorheen Zanox) is een Duits affiliate-netwerk. Het verbindt duizenden adverteerders en affiliates in een eigen platform. Het platform biedt meerdere tools en services, waaronder geavanceerde tracking- en rapportagefuncties en integraties met webwinkelsoftware.

Software en statistieken

Naast dat deze platforms je bij affiliates onder de aandacht kunnen brengen bieden ze software voor alle statistieken. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien waar een bepaalde aankoop vandaan komt. Uiteraard werken deze bedrijven niet voor niets. Een nadeel kunnen dus de extra kosten die je met affiliate-platforms maakt.

Daarnaast hebben deze netwerken soms een groot bereik maar ook een enorm aanbod aan adverteerders. Zelfs als je het dus uitbesteedt is het aan te raden om wat tijd te steken in het krijgen van de eerste affiliates zodat die voldoende resultaten zien en je zeker weet dat je affiliate marketing-campagne werkt.

passief inkomen dankzij commissies

Adverteren op de juiste sites

Ook als je met een netwerk samenwerkt is het meestal slim om wel zelf contact op te zoeken met affiliates. Vaak hebben deze eigen wensen. Voordat je met een affiliate samenwerkt is het goed om te weten hoe effectief deze kan zijn, hoeveel bezoekers de site trekt en hoeveel concurrenten er al aanwezig zijn.

In het screenen van potentiële affiliate-partners gaat al snel aardig wat tijd zitten. Het plaatsen van een advertentie die ergens niet thuishoort, levert weinig nieuwe klanten op. Het is daarom aan te raden om selectief te zijn en alleen samen te werken met affiliates waarvan de website past bij jouw productaanbod.

Als er wel affiniteit is met jouw assortiment, dan is de kans groot dat jouw affiliate-campagne wel aanslaat.

Bij affiliate marketing laat je anderen reclame maken voor jouw webshop.

Wat kost affiliate marketing?

Affiliate betaal je vaak per klik (PPC) of per verkoop (PPS).
Affiliate betaal je vaak per klik (PPC) of per verkoop (PPS).

De hoogte van de vergoeding van affiliate-programma’s hangt vaak af van meerdere factoren. Zoals het bereik,  aantal verkopen, de gemiddelde orderwaarde en de overlap in doelgroep.

Als je het uitbesteedt aan een bureau kan die je adviseren in de vergoeding, en natuurlijk kun je het ook vergelijken met andere marketingvormen.

Wat betaal je nu per klik aan zoekmachines, of welk percentage betaal je vergelijkingssites? Het is jouw campagne, dus uiteindelijk is het aan jou om te bepalen hoeveel geld je ervoor over hebt.

Goede relaties opbouwen

Of je nu zelf de samenwerkingspartners zoekt of een gespecialiseerd affiliate marketingbureau dit voor je laat doen, het is altijd belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je affiliates. Het hebben van één of enkele partners die je veel conversie opleveren is veel meer waard dan het hebben van meerdere affiliates die nauwelijks iets voor je doen.

Om het voor je affiliate interessant te maken om juist voor jouw webwinkel reclame te maken, kun je denken aan een iets hogere beloning. Maar je kunt bijvoorbeeld ook de cookieduur verlengen, zodat bestellingen die na een aantal weken worden geplaatst ook nog wat opleveren voor de affiliate.