Webshop beginnen? Bol.com-account is soms genoeg!

Webshop beginnen? Bol.com-account is soms genoeg!

Ecommerce is al jaren populair onder starters, maar het benodigde startkapitaal om een webwinkel mee te starten neemt wel steeds verder toe. Tenminste, als je alles in eigen beheer wilt. Want je kunt je aanbod tegenwoordig steeds beter aanbieden via bestaande kanalen, zoals Bol.com.

Binnen de nieuwe inschrijvingen bij de KvK is de ecommerce is al jaren een populaire sector. Het CBS meldde begin dit jaar dat in 2018 weer bijna tienduizend mensen zich bij de KvK hebben ingeschreven met een webwinkel. Het aantal stoppers neemt ook toe: ruim 6300 mensen met een webwinkel lieten vorig jaar hun webwinkel uit het Handelsregister halen.

Webwinkel zelf opbouwen is kostbare klus

Niet zo gek, want een webwinkel beginnen vanuit het niets is tegenwoordig een behoorlijk kostbare klus. Niet alleen moet je een goed assortiment opbouwen, ook de techniek van de webshop moet op orde zijn. Men verwacht tegenwoordig wel wat meer dan een simpele productfoto en productomschrijving.

Vervolgens moeten er bezoekers komen op de website en alsof dit nog niet lastig genoeg is moeten die ook nog eens converteren in kopers. Dit alles blijkt voor veel internetondernemers te lastig. Een groot deel stopt dan ook al na korte tijd. Ben jij als starter bang dat je hier ook in verzandt? Overweeg dan ook eens om je aan te sluiten bij kanalen die deze stappen al op orde hebben.

‘Ook op Bol.com is het lastig om gevonden te worden!’

Je kunt je op steeds meer bestaande platformen aansluiten. Al blijkt het ook daar knokken om de aandacht van de klant. Want ook al hebben sites als Amazon, Bol.com of andere marktplaatsen misschien veel bezoekers, het aanbod is daar ook bijzonder groot. Zie een potentiele klant maar eens zover te krijgen dat hij jouw product bestelt. Niet voor niets bieden steeds meer SEO-bedrijven aan om de feeds of vindbaarheid van dergelijke shopping-accounts te optimaliseren.

Ook Webshopovername.nl heeft dit verkoopkanaal inmiddels ontdekt. Sinds februari 2019 is het mogelijk om een bol.com-verkoopaccount te kopen of te verkopen. Volgens Sander Scholten, mede-eigenaar van Webshopovername.nl, is er veel interesse voor deze verkoopaccounts.

Goed verkoopkanaal is geld waard!

“We zien dat de omzet die via platforms binnenkomt bij webwinkels die hier gebruik van maken toeneemt. Ook lijkt het aantal webwinkels dat er gebruik van maakt te stijgen”, vertelt hij aan Ecommerce News. Een goed verkoopaccount op Bol.com is natuurlijk nog geen volledige webshop en de waardering loopt daarom net wat anders, maar als het verkoopaccount winstgevend is, zit er volgens Sander zeker waarde in.

“Voor mij zijn het shops in shops. Dat heeft voordelen. Zo zijn deze eenvoudig overdraagbaar, kan een koper er snel mee aan de slag en je hebt direct een groot netwerk. Maar er zijn ook zeker nadelen, zoals de afhankelijkheid van het platform en de grotere afstand naar de klant. Het is per account en webshop afhankelijk en meestal is de waarde van een verkoopaccount met dezelfde cijfers iets lager dan die van een webshop, maar wij zien zeker dat er kopers zijn die flink willen betalen voor goedlopende accounts.”

‘Dankzij online platformen ontstaat een nieuwe groep internetondernemers’

Webshopovername.nl heeft al een grote database met partijen die geïnteresseerd zijn in een webshop en een groot deel hiervan geeft aan ook interesse in verkoopaccounts te hebben. Toch geeft Sander aan dat er onder starters zeker ook een nieuwe groep is die interesse toont. Vaak willen deze zelfs helemaal geen webshop, maar kiezen deze er bewust voor om via platformen te gaan verkopen.

Waarom mensen deze keuze maken vindt hij (nog) lastig om te zeggen. “Het kan zijn dat ze opzagen tegen het concurreren met de grote spelers of dat ze juist mee willen liften met het succes hiervan. Maar ook mensen die zelf een account hebben en dus al wat ervaring hebben, of spelers die simpelweg de investeringen van een reguliere webshop te hoog vinden zullen er tussen zitten. De redenen lopen uiteen, maar wat die ook zijn: we zien inderdaad dat we hiermee ook een nieuwe doelgroep aanboren.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten