Webship lanceert online voorraadapplicatie

Webship lanceert online voorraadapplicatie

Een tiental magazijnen in Belgiƫ en Nederland maakt al gebruik van de testversie, maar op 1 maart 2019 lanceert de cloudapplicatie Webship Online voor order- en voorraadbeheer internationaal.

Het programma is ontwikkeld door het Belgische Webship en ondersteunt bij voorraadmanagement, orderpicking, packing en verzending. Met een simpele interface en relatief zachte prijs is de software met name gericht op starters en kleine tot middelgrote bedrijven. Op dit moment zijn er koppelingen mogelijk met ecommerceplatformen Shopify en Woocommerce. Binnenkort moeten Lightspeed, Magento en marktplaats Bol.com aan dit rijtje worden toegevoegd.

Tiental Belgische en Nederlandse klanten

Ontwikkelaar Webship is een Belgisch bedrijf bestaande uit vier man, waaronder directeur Yuri Hellyn. Hoewel een klein en jong bedrijf ā€“ Webship is opgericht in 2013 ā€“ ontbreekt het Yuri niet aan ervaring. Zijn ouders runden jarenlang een groothandel, en onder het vennootschap is hij verschillende ondernemingen gestart. Naast Webship beheert hij tevens een marketingbureau en zijn eigen dronewebshop.

“Sinds 2017 bouwen we aan de nieuwe cloudapplicatie”, vertelt Yuri, “maar daarvoor deden we al de fulfilment voor een handvol Belgische, Nederlandse en Spaanse klanten vanuit ons magazijn in BelgiĆ«.” Op hun website pronken de logo’s van een stuk of twintig klanten, hoewel een enkeling hiervan niet meer actief is. Wat overblijft zijn achttien grotendeels Belgische shops, maar ook de van oorsprong Nederlandse spelers Juuty, TravelCase en Discount Office.

Laagdrempelig alternatief

Hoewel Yuri een Europese uitbreiding van hun fulfilmentdienst niet uitsluit, bij voorkeur in Nederland of Frankrijk, ligt de focus vooralsnog op de internationale lancering van Webship Online. “Veel magazijnsoftware is duur of flink verouderd”, stelt Yuri. Met Webship Online wil hij een laagdrempelig en gebruiksvriendelijk alternatief bieden voor beginnende en middelgrote webwinkels en magazijnen. De beoogde doelgroep blijkt ook uit het abonnement dat momenteel het meest wordt afgenomen: de Starter-licentie. “We verwachten dat dit potentiĆ«le klanten ook het meeste aanspreekt.”

De app werkt volledig in real-time en is te gebruiken op elke smartphone, tablet of computer met een internetverbinding: “Je hoeft dus geen pagina’s te verversen, alle data is in real-time aanwezig op je scherm”, vertelt Webship-developer Glenn Naessens. Het helpt met voorraden bijhouden, orders picken, binnenkomende orders controleren en retours en verzendingen managen.Ā  Een integratie met verzendtool Sendcloud maakt ook het afdrukken van verzendlabels voor diverse koeriersdiensten mogelijk, zowel met een eigen contract als via de verzendtarieven van Sendcloud.

Naast de standaardpakketten is de applicatie op kleine schaal te personaliseren. Zo kun je tegen redelijke prijzen een extra gebruiker, webwinkel of magazijn aan je basispakket toevoegen, zonder meteen over te stappen op een duurder abonnement van een paar honderd tot meer dan duizend euro per maand. Tevens is er voor fulfilment-bedrijven een aparte versie van de applicatie beschikbaar in de huisstijl van de klant.

‘New kid on the block’

Naast het vergroten van hun naamsbekendheid over de grens, is Webship in aanloop naar de lancering druk met de realisatie van extra softwarekoppelingen.Ā  Zo staan de eerder genoemde platformen Magento, Lightspeed en Bol.com al op hun website vermeld met daarachter de tekst ‘(binnenkort)’. “Met Lightspeed koppelen we deze maand nog in de proefversie, omdat we daar veel vraag naar krijgen uit Nederland”, aldus Yuri. Verder heeft Webship integraties met softwareaanbieders Exact en Teamleader op het oog, evenals marktplaatsen Amazon en eBay.

De komst van Webship Online is interessant, gezien Nederland al aardig wat spelers op het gebied van magazijn- en verzendsoftware kent. Echter is een groot deel hiervan weggelegd voor middelgrote bedrijven tegen hogere prijzen. Dat Webship niet op deze bedrijven doelt, blijkt uit de prijs van hun licenties: als grotere speler ben je al snel minder voordelig uit. Zodoende lijkt Webship Online te vergelijken met kostenefficiƫnte oplossingen als Clougistic en Parcel Pro, maar dan met potentieel meer softwarekoppelingen tot zijn beschikking.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten