menu

“We kijken elk jaar uit naar Webwinkel Vakdagen”

MijnWinkel.nl, aanbieder van webwinkelsoftware, was ook dit jaar weer aanwezig op de Webwinkel Vakdagen. Een kort interview met Winnie Bosman van mijnWinkel.nl over het bedrijf en de afgelopen Webwinkel Vakdagen. 

V: Wat doet mijnWinkel precies?

A: MijnWinkel.nl is marktleider op het gebied van online webwinkelsoftware. Het bedrijf heeft ruim 1600 actieve webwinkeliers als klant, waaronder klanten als TNT, XS4all, KLM,  en heeft samenwerkingsverbanden met  zowel KPN als met ABN Amro. Het bedrijf kent sinds haar oprichting in 2000 ieder jaar weer een gezonde omzetgroei. 

V: Waarin onderscheidt mijnWinkel zich van andere webwinkelsoftware?

A: Eigenlijk op alle gebieden, mijnWinkel is uniek is niet zomaar een slogan. Het geldt voor techniek, flexibiliteit en layoutmogelijkheden, maar ook voor het feit dat we al 10 jaar meedraaien en de nodige ervaring en kennis opgedaan hebben. Als ik één aspect specifiek moet noemen, dan zijn dat op dit moment de mogelijkheden van de light shops en de affiliateshopbuilder . 

V: Wat houden die mogelijkheden precies in? 

A: De light shops tonen een deel van het productbestand op een ander domein, desgewenst in een andere layout. Daarmee kan de webwinkelier speciaalshops maken, buitensportwinkel maakt bijvoorbeeld rugzak.nl, trekkerstent.nl en wandelschoen.nl. Of hij kan diverse doelgroepen aanspreken, bijvoorbeeld een  in sterkte instelbare bril die verkocht wordt via hulp-organisaties naar de derde wereldlanden, maar ook aan opticiens en ziekenhuizen voor patienten na een staaroperatie.

De affiliateshopbuilder is bedoeld voor webwinkeliers die wel willen verkopen maar geen eigen producten hebben. Die kunnen dan uit de bestanden van de retailers de producten selecteren die ze willen verkopen, zonder iets met de logistieke afhandeling en de betalingen te maken te hebben. Maar ook voor retailers die derden (een deel van) hun bestand willen laten verkopen via een eigen webwinkel,  en daarbij het beheer van het productbestand in eigen hand willen houden. Deze nieuwe ontwikkelingen zijn op de beurs met heel veel aanstekelijk enthousiasme ontvangen door de webwinkeliers die onze stand bezochten.

V: Zijn jullie elk jaar op de Webwinkel Vakdagen?

A: Jazeker, we zijn er vanaf het eerste jaar bij geweest

V: Wat is voor jullie de belangrijkste reden van exposeren op de Webwinkel Vakdagen?

A: Hetzelfde als voor iedereen vermoed ik, nieuwe klanten informeren over nieuwe ontwikkelingen, bestaande klanten begroeten. Netwerken doen we op deze beurs bijna niet, daar hebben we geen tijd voor. Op de TCD is het vaak net iets minder hectisch en dan is het erg leuk om iedereen te spreken en plannen te maken.

MijnWinkel partners worden niet vergeten tijdens de beurs, we nemen altijd van iedereen die dat wil de brochures mee en vaak gaan er ook partners mee naar de beurs. Zo waren Pepijn Salemink van HostingXS.nl, Guus Schiefelbusch van Eaulivier.nl, Petra Siebelink van Webshopbuilding.nl en Youri Blom van Nederlink.nl dit jaar aanwezig. Ikzelf was ook aanwezig namens QuaWeb Internetdiensten.nl.  

 V: Hoeveel nieuwe klanten levert de beurs jullie ongeveer op?

A: We houden dat niet precies bij. We werken namelijk met een proefperiode van 3 maanden. In die periode kunnen geïnteresseerden gratis proefdraaien met een webwinkel. Ze kunnen de winkel opzetten, het systeem verkennen, vergelijken, stresstesten  en bekijken of het doet wat ze willen dat het doet. In die tijd kunnen ze ook een beroep doen op de helpdesk. Dus nieuwe klanten van de WWVD kunnen tot ergens in april nog abonnementen afsluiten, maar die kunnen we niet allemaal herkennen als afkomstig van de WWVD

V: Zijn deze nieuwe klanten voornamelijk beginnende webwinkeliers?

A: Nee dat zijn steeds vaker ook ervaren webwinkeliers die hun eerste en soms ook al tweede softwarepakket hebben verkend en die nu met mijnWinkel.nl aan de slag willen omdat ze vastlopen in het huidige pakket.

V: Is er een trend te ontdekken in het soort klanten dat jullie aantrekken? En het soort mensen dat een webwinkel wil starten?

A: MijnWinkel trekt alle soorten winkeliers. Van beginnende ondernemers tot ervaren ondernemers, van kleine winkels tot grote namen, van rustige shops tot high performance shops met 500.000 producten of meer. Ook in het B2B segment is mijnWinkel erg populair, vanwege de mogelijkheid om klanten ieder op hun eigen prijslijsten en hun eigen assortiment te laten inloggen. We hebben bijvoorbeeld een klant die 350 verschillende klanten heeft die alle 350  een eigen assortiment en eigen prijslijsten hebben. Die kunnen we met de standaardopties van mijnWinkel helpen aan een goed functionerend webwinkelsysteem.

En als laatste wordt mijnWinkel.nl ook heel vaak gebruikt door webdevelopers als webshop-engine. Die gaan die techniek niet helemaal zelf meer bouwen, maar maken liever gebruik van de beproefde techniek van mijnWinkel.nl en bouwen daar zelf een prachtig maatwerk design omheen

 V: Zie je een trend in het soort webwinkel?

A: Er zijn steeds verschillende trends merkbaar. We hebben een periode gehad dat we achter elkaar aanmeldingen kregen van herbalife winkels. En dan ineens weer een tijdje van mensen uit de paardenwereld, of de spirituele hoek. Deze beurs hebben we veel gesprekken gevoerd met startende webwinkeliers die schoenen of tassen wilden gaan verkopen. Gelukkig vaak eigen design of speciaalzaken, dus er is gerust ruimte op de markt voor iedereen.

Ook was het opvallend dat de bezoekers als reactie op de light shops vaak uitriepen, “Dat wilde ik al de hele tijd, wat ben ik blij dat het nu kan. Ik heb de domeinnamen al klaar liggen”. Dus dat systeem lijkt erg goed aan te sluiten op een bestaande behoefte. Een eenvoudig werkbare shop met diverse speciaalshops op ander domeinen, waarvan de inhoud uit het moederbestand komt en de orders in 1 orderbeheer  terecht komen.

V: Hoe ligt de verhouding met voorgaande jaren? Zijn er meer mensen die een webwinkel willen starten dit jaar?

A: Dat is lastig te zeggen. Voor ons zijn de Webwinkel Vakdagen ieder jaar weer erg druk bezocht. Je zou zeggen dat er vanwege de crisis misschien meer mensen kiezen voor een bestaan als zelfstandig ondernemer en hun geluk op het internet beproeven. Maar dat kan ik niet staven met harde cijfers.

V: Denk je dat de meeste bezoekers daadwerkelijk iets hebben aan het bezoeken van de Webwinkel Vakdagen?

A: O ja, dat denk ik zeker. De WWVD is een hele inspirerende beurs voor mensen die een webwinkel willen beginnen, en ook voor diegenen die een webwinkel hebben en de mogelijkheden nog eens willen bekijken. Het zal voor velen misschien wel erg veel  informatie zijn, maar we merken dat bezoekers steeds beter weten wat ze willen en steeds beter in staat zijn om de juiste vragen te stellen, en dat is een verschil met eerdere beurzen. Ik vind die ontwikkeling erg leuk om te zien!

V: Hoe is je eigen belevenis van de WWVD? Heb je interessante presentaties gezien en is het voor jullie ook een belangrijk evenement om te netwerken binnen de ecommerce branche?

A: Alle leden van ons team waren laaiend enthousiast. Het geeft een enorme kick om met zoveel mensen te spreken die geïnspireerd raken door wat je ze kunt vertellen over het mijnWinkel.nl systeem. Zoals gezegd is het voor mijnWinkel.nl geen evenement om te kunnen netwerken, daarvoor is het te druk. Durk Jan de Bruin heeft een zeer druk bezochte en enthousiast ontvangen presentatie gegeven die je kunt bekijken op http://www.webwinkelvakdagen.nl/radio.

Voor mij persoonlijk  was het dit jaar een extra interessante beurs omdat ik mijn kennis van en mijn enthousiasme voor het mijnWinkel systeem, na 8 jaar te hebben gewerkt voor mijnWinkel.nl, nu in kan zetten in een eigen bedrijf: QuaWeb Internetdiensten. We maken onder andere layouts voor mijnWinkel klanten, helpen mijnWinkel klanten snel wegwijs te worden in het systeem en bouwen ook koppelingen met andere systemen.

De Webwinkel Vakdagen is een beurs waar we ieder jaar weer naar uitkijken. Er heerst een collegiale sfeer , iedereen heeft respect voor elkaar en er wordt weinig op elkaar afgegeven. Dat maakt dat het webwinkel circuit een aangename en relaxte atmosfeer heeft, waarin wordt samengewerkt ondanks vaak tegenstrijdige belangen. Mensen herkennen elkaar in hun passie voor de webwinkel in al haar facetten. Het is te vergelijken met de sfeer op de tribune tijdens schaatstoernooien.

Ga voor meer informatie over de mijnWinkel software naar mijnWinkel.nl. Meer informatie over het bedrijf van Winnie vind je op Quaweb.nl

Tags

Reacties